Polregio SA negocjowało z PKP PLK SA obniżenie opłat za dostęp do odcinka linii kolejowej 30 Łuków – Parczew Kolejowa w rocznym rozkładzie jazdy 2024/2025. W zamian za obniżenie stawek przewoźnik uruchomi na tym odcinku nowe połączenia. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał pozytywną opinię o prowadzonych negocjacjach - informuje UTK.
Polregio wynegocjowało obniżenie opłat na linii kolejowej 30 na odcinku Łuków – Parczew Kolejowa. Obniżenie opłat za dostęp do infrastruktury umożliwi organizatorowi przewozów – w tym przypadku Marszałkowi Województwa Lubelskiego – poprawę oferty przewozowej. Porozumienie, które zakłada wzrost liczby stałych połączeń na trasie Łuków – Parczew, jest więc korzystne zarówno dla samych pasażerów, jak i rozwoju kolei w tym regionie. Propozycja Polregio wpisuje się w oczekiwania podróżnych. Nowa oferta na linii 30 będzie skierowana głównie do lokalnej społeczności i umożliwi dogodny dojazd mieszkańcom powiatów łukowskiego i radzyńskiego do stolicy województwa. Takie rozwiązanie powinno przyczynić się do częstszego wykorzystywania kolei przez mieszkańców województwa lubelskiego.
Jak przypomina regulator, zarządca infrastruktury i aplikant mogą, pod nadzorem Prezesa UTK, prowadzić negocjacje w zakresie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. W przypadku zgłoszenia takich negocjacji Prezes UTK jest uprawniony do wyrażenia opinii na ich temat. To już drugie porozumienie wypracowane przez przewoźnika i zarządcę. Oba przypadki dotyczą województwa lubelskiego (poprzednie, osiągnięte w styczniu br. porozumienie odnosiło się do odcinka Zamość wschód – Bełżec/Hrebenne na linii 69).
– Wykorzystanie mechanizmów, które przewiduje ustawa o transporcie kolejowym – w tym przypadku negocjacji opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej – pomaga ograniczyć zjawisko wykluczenia transportowego oraz poprawić parametry jakościowe oferty przewozowej. Same negocjacje mogą być bardzo korzystnym instrumentem. Nie mogą jednak prowadzić do naruszenia przepisów ustawy, które dotyczą udostępniania infrastruktury kolejowej i opłat za korzystanie z tej infrastruktury. Nie mogą również dyskryminować pozostałych przewoźników kolejowych – zastrzega UTK.
Prezes UTK zachęca aplikantów do korzystania z możliwości odbycia negocjacji, a także aktywnie poszukuje możliwości zastosowania obniżek na innych liniach kolejowych. Było to przedmiotem listopadowej dyskusji członków Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej przy Prezesie UTK. Zespół rozważał możliwość opracowania katalogu tras o niewielkim stopniu wykorzystania zdolności przepustowej, na których PKP PLK mogłaby oferować zniżki w opłacie za dostęp do infrastruktury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.