Urząd Transportu Kolejowego przeanalizował rodzaje przewozów, kategorie i klasy przewozów oraz taryfy i rodzaje biletów. Co wynika z danych za 2023 rok?
Przewozy o charakterze usług publicznych, przejazdy aglomeracyjne, na podstawie biletu jednorazowego – takie rodzaje przewozów dominowały w ubiegłym roku.
W Polsce dominują przewozy o charakterze usług publicznych - PSC (ang. Public Service Contract). W 2023 r. z takich połączeń skorzystało 363 mln pasażerów, to 97 proc. wszystkich podróżujących koleją.
Jednak na przestrzeni ostatnich czterech lat widoczny jest trend – nieznaczny spadek liczby pasażerów podróżujących w ramach przewozów PSC. Ich udział w 2020 r. stanowił 98,2 proc., w 2021 r.– 97,7 proc., w 2022 r. – 97,5 proc. i 97 proc. w 2023 r.
Najczęściej jeździmy lokalnie
Najpopularniejszą kategorią w przewozach pasażerskich są zdecydowanie przewozy wojewódzkie i aglomeracyjne. W 2023 r. z tego rodzaju połączeń skorzystało niemal 300 mln pasażerów, co przełożyło się na 79,7 proc. udziału we wszystkich kategoriach przewozów. W poprzednich latach udział ten był wyższy: w 2020 r. 86,2 proc., w 2021 r. – 84 proc. i w 2022 r. – 81,7 proc.
Drugą najczęściej wybieraną kategorią przewozów są pospieszne połączenia międzywojewódzkie. W 2023 r. z tej formy połączeń korzystało 14,9 proc. pasażerów. Jest tu zauważalny regularny wzrost (w 2020 r. było to 10,8 proc., w 2021 r.– 12,5 proc., w 2022 r. – 14,1 proc.). Żadna z pozostałych kategorii nie przekroczyła udziału powyżej 2 proc.
Podróż pierwsza klasa z biletem jednorazowym
Wraz ze wzrostem liczby pasażerów rośnie liczba osób korzystających z wagonów i miejsc pierwszej klasy. Łącznie w 2023 r. tę formę podróży wybrało 5,7 mln pasażerów i w porównaniu do 2022 r. ich liczba wzrosła we wszystkich kategoriach połączeń oferujących taki przejazd.
Od 2021 r. bilety jednorazowe dominują w sprzedaży. W 2023 r. sprzedano łącznie 187,7 mln biletów jednorazowych, co stanowiło niemal taką samą liczbę co sprzedane bilety jednorazowe i okresowe łącznie w 2020 r. Jednocześnie ich udział w sprzedaży w 2023 r. wyniósł ponad 50 proc.
Wśród biletów jednorazowych i okresowych można wyróżnić bilety o normalnych stawkach i sprzedawane w ramach ulg. W 2023 r. biletów ulgowych jednorazowych wystawiono ponad 88 mln, czyli niemal połowę wszystkich sprzedanych w ramach tej kategorii, natomiast ulgowych okresowych ponad 94 mln, czyli również ponad połowę.
Największa jest sprzedaż biletów normalnych. Jednak z roku na roku ich udział się zmniejsza. W 2023 r. takich biletów było 148,8 mln, co stanowiło 39,7 proc. Na przestrzeni ostatnich czterech lat pierwszy raz ich udział spadł poniżej 40 proc. Wzrasta natomiast liczba biletów sprzedanych w ramach ulg ustawowych. W ubiegłym roku było to 135,2 mln, co stanowiło 36,1% udziału w całej sprzedaży.