Czytelnicy w dalszym ciągu informują nas o problemach z dostępnością lokomotyw Gama Pesy. Producent tłumaczy, że obecnie najwięcej wyłączeń z ruchu nowych lokomotyw powodują zderzenia ze zwierzętami.
Na początku roku wystąpiły problemy z usterkami SU160 Gama, które spowodowały odwołanie wielu pociągów i wprowadzenie komunikacji zastępczej, o czym pisaliśmy na rynku Kolejowym
tutaj. Pod koniec stycznia pojawiły się kolejne
problemy z dostępnością spalinowozów. PKP Intercity sprawdzało nawet możliwości
wypożyczenia taboru zastępczego od innych przewoźników.
Sprawność Gam PKP Intercity wciąż nie jest doskonała. Czytelnicy dość często przysyłają do nas informacje o odwołaniach pociągów z powodu awarii spalinowozów Pesy. Jednak PKP Intercity nie chce podać danych dotyczących dostępności SU160. – Za sprawność i gotowość do drogi lokomotyw Gama, zgodnie z kontraktem, odpowiada producent. W przypadku braku dostępności jednostek do eksploatacji umowa przewiduje naliczanie kar umownych. W przypadku braku dostępności, wobec producenta są naliczane kary – mówi tylko rzeczniczka IC Beata Czemerajda.
– W momencie wystąpienia zimowych utrudnień podjęliśmy szereg działań, aby jak w najmniejszym stopniu dotknęły one naszych podróżnych. Wydawaliśmy bezpłatne poczęstunki. Pasażerowie opóźnionych składów mieli także możliwość otrzymania rekompensaty. 25% ceny biletu przy opóźnieniu od 60 minut lub 50% w przypadku opóźnień powyżej 119 min – dodała rzeczniczka.
UTK nie stwierdził problemów, bo nie trafił na komunikację zastępcząPasażerowie narzekają na utrudnienia – z powodu awarii muszą korzystać z komunikacji zastępczej. Prezes UTK
zapowiedział wszczęcie kontroli w tej sprawie. Przeprowadzone zostały jednak tylko dwie kontrole, obie w pociągu nr 31010/1 „Hańcza” (27 stycznia 2016 r. oraz 11 lutego 2016 r.), które prowadziła lokomotywa spalinowa serii 754 („Nurek”) wypożyczona od Kolei Czeskich, a nie Gama.
Jak informuje UTK, w trakcie obu kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji procesu przewozowego. Wymiana lokomotyw na stacji Białystok przebiegała sprawnie. – Z uwagi na brak obsługi przez komunikację zastępczą odcinka Białystok – Suwałki od 7 stycznia do 16 marca 2016 r. nie było możliwości weryfikacji komfortu podróżowania komunikacją zastępczą – informuje "RK Dorota Paździora z UTK.
Najczęsciej - zderzenia ze zwierzętamiCo z awariami zgłaszanymi przez naszych Czytelników? – Obecnie najczęściej usuwamy skutki zderzeń lokomotyw ze zwierzętami. Jeśli to niewielkie zwierzę, usterki naprawiamy na miejscu. W przypadku większych zwierząt (np. łosi) skutki zderzenia często wyłączają pojazd z ruchu (w tej chwili z tego powodu wyłączona jest SU160-005) – mówi rzecznik Pesy Michał Żurowski. I dodaje, że na dziś z użytku wyłączone są trzy z dziesięciu Gam, ale dwie z przyczyn leżących po stronie PKP IC, a jedna z winy Pesy.
Skutki problemów mogłaby pomóc zminimalizować lokomotywa 111Db-001 – pierwszy spalinowy egzemplarz Gamy wybudowany dwa lata temu przez Pesę. Nie mógł on trafić do PKP Intercity ze względu na to, że budowa zaczęła się przed podpisaniem kontraktu – a przewoźnik zastrzegł w umowie nadzór nad budową wszystkich egzemplarzy. Ale lokomotywa mogłaby prowadzić pociągi w zastępstwie za chwilowo nieczynne Gamy. Jak udało nam się dowiedzieć, Pesa rozmawia o udostępnieniu lokomotywy PKP Intercity, a decyzja w tej sprawie ma zapaść na dniach.