Urząd Transportu Kolejowego poinformował o wynikach kontroli przewoźnika kolejowego DB Schenker Rail Polska SA. Sprawdzono, czy spółka spełnia warunki techniczne eksploatacji pojazdów kolejowych oraz czy realizuje zalecenia z kontroli wewnętrznych i powypadkowych w ramach systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Jak informuje UTK, w wyniku kontroli stwierdzono naruszenie przepisów z zakresu kolejnictwa dotyczących poprawnego stosowania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System) oraz doskonalenia go, a także przepisów związanych z utrzymaniem pojazdów kolejowych.
Stwierdzone nieprawidłowości polegały m.in. na: nieprzeprowadzeniu przeglądu technicznego pojazdu trakcyjnego w przewidzianym terminie, nieopracowaniu systemowego rozwiązania ułatwiającego maszynistom składanie oświadczeń i ich przesyłanie do UTK, nieprawidłowym nadzorze nad prowadzoną dokumentacją potwierdzającą kwalifikacje pracowników, nierealizowaniu wniosków i zaleceń z przeprowadzonych kontroli wewnętrznych, niestosowaniu kart działań korygujących w przypadkach, gdy podczas kontroli wewnętrznych ponownie stwierdzano nieprawidłowości, niezastosowaniu się do wniosków Państwowej Inspekcji Pracy m. in. w sprawie czasu pracy maszynistów, niepodejmowaniu działań zmierzających do realizacji zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych dotyczących działalności przewoźnika.
System zabezpieczeń musi być stale doskonalony
- Urząd zmierza do rozpowszechniania wśród uczestników rynku kolejowego wiedzy o zasadach bezpieczeństwa systemu kolejowego, i, co się z tym wiąże, o konieczności stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. System zarządzania bezpieczeństwem powinien być stale doskonalony, należy go korygować, wzbogacać o elementy pozwalające przewidywać zagrożenia i zapobiegać im. Dzięki systemom zarządzania bezpieczeństwem podwyższa się jakość usług przewozów kolejowych – czytamy w komunikacie.
Dla właściwego zarządzania bezpieczeństwem istotne jest również podnoszenie jakości procesu utrzymania pojazdów kolejowych, co sprzyja bezpieczeństwu ich eksploatacji – podsumowuje UTK.