Jak dowiedział się Rynek Kolejowy, w dniu 5 stycznia, prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję, na mocy której w trybie natychmiastowym, zabronił eksploatacji w trakcji wielokrotnej składów ED74 (Bydgostia), kursujących na co dzień w relacji Warszawa Wschodnia - Łódź Fabryczna.
Decyzja została podjęta po otrzymaniu informacji o rozpięciu się sprzęgu automatycznego, bez efektu samoczynnego hamowania składów ED74-005 i ED74-012, eksploatowanych w trakcji podwójnej.
"Wznowienie eksploatacji w trakcji wielokrotnej pojazdów ED74, może nastąpić po wyjaśnieniu okoliczności i przyczyn zaistnienia wyżej wymienionych zdarzeń i przedstawieniu dokumentów świadczących o ich wyeliminowaniu" - czytamy w piśmie prezesa UTK skierowanym m.in. do prezesa PKP Intercity Krzysztofa Celińskiego.
Fot. Rynek Kolejowy.
W związku z tą sprawą, pismo do prezesa PKP Intercity skierowali także przedstawiciele Związku Zawodowego Maszynistów w Polsce. Ich zdaniem, opisana powyżej sytuacja, czyli "samoczynne rozpinanie sprzęgów w składach ED74, może wynikać m.in. na skutek uszkodzeń mechanicznych, powodowanych przez używanie do przeciągania składów, lokomotywy SM42 z niewłaściwym pół sprzęgiem, innym niż na ED74. Pół sprzęg zawieszony na SM42, oprócz tego, że jest innego typu, to na dodatek jest zawieszony na wysokości około 20 cm poniżej niż powinien być umieszczony".
Otrzymaliśmy w tej sprawie oświadczenie z bydgoskiego holdingu PESA, które publikujemy poniżej.
"W związku z decyzją prezesa UTK z 5 stycznia 2010 roku - zabraniającą eksploatacji w trakcji wielokrotnej składów ED74 - PESA Bydgoszcz SA informuje, że traktując incydent z 29 grudnia 2009 roku bardzo poważnie, podjęła wraz z przewoźnikiem, dostawcą sprzęgu oraz jednostką badawczą - CNTK Warszawa, działania zmierzające do wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Zależy nam na ujawnieniu zarówno wszystkich faktycznych okoliczności zdarzenia, jak i przyczyn awarii. W piśmie adresowanym do UTK zobowiązaliśmy się dziś (6 stycznia 2010 roku) do informowania na bieżąco o wszelkich ustaleniach, a z końcowymi wnioskami zapoznamy także opinię publiczną.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że nigdy dotąd - czyli przez minione 2 lata - nie zdarzyło się samoczynne rozpięcie sprzęgów w pojazdach naszej produkcji" - napisał rzecznik PESY, Michał Żurowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.