W końcówce ubiegłego roku przewozy pasażerskie stopniowo rosły, ale zmiany nie były rozłożone równomiernie. Województwo mazowieckie pozostaje liderem, jednak utrudnienia w węźle warszawskim przyniosły nieznaczny spadek liczby odprawianych podróżnych. Regionem, w którym sytuacja poprawiła się najbardziej, była za to Małopolska – wynika z danych ujawnionych przez Urząd Transportu Kolejowego.
W ostatnim kwartale 2023 r. wszystkich pasażerów kolei było więcej o 5,5%, niż w tym samym okresie poprzedniego roku. W większości regionów (13) liczba pasażerów wzrosła. Najszybszy i największy był przyrost w województwie małopolskim (o 1,51 mln – do 7,24 mln podróżnych, czyli o 26,4%). Drugim największym był wzrost liczby pasażerów rok do roku w Pomorskiem (o 1,24 mln do 17,89 mln pasażerów). Innym regionem, w którym dynamika wzrostu przewozów była w IV kwartale 2023 r. dwucyfrowa, było Podkarpacie (19,7%).
Mazowsze na czele, choć lekko traci
Najlepszy w liczbach bezwzględnych wynik – jak zwykle – odnotowano w województwie mazowieckim. Między październikiem a grudniem z usług kolei skorzystało tam 25,75 mln pasażerów, co oznacza 26,2% wszystkich odprawionych. Drugie miejsce (17,89 mln pasażerów, 18,2% całości) zajęło województwo pomorskie – również ono utrzymywało się na tej lokacie przez cały rok. Dla Mazowsza był to najlepszy kwartał, dla Pomorza – dopiero trzeci (w trzecim kwartale przewozy wyniosły 19,43 mln, a w drugim – 17,95 mln. W dużej mierze przyczyniły się do tego sezonowe przewozy wakacyjne.
Utrudnienia związane z inwestycjami na sieci – głównie z modernizacją węzła warszawskiego, zwłaszcza
stacji Warszawa Zachodnia – spowodowały jednak na Mazowszu spadek w stosunku do wyniku sprzed roku. Liczba pasażerów w Mazowieckiem była niższa o ok. 100 tysięcy, czyli o 0,4%, niż w ostatnim kwartale 2022 r. O 1,6 punktu procentowego spadł też udział w ogólnej liczbie odprawionych pasażerów (do 26,2%). Pozostałe województwa, w których kolej mierzy się z odpływem podróżnych, to świętokrzyskie (spadek o 2,8% do 1,04 mln) i zachodniopomorskie (spadek o 1,8% do 2,56 mln).,
Tylko w 4 regionach wykorzystanie powyżej średniej
Te same regiony były jedynymi, w których odnotowano spadek wskaźnika wykorzystania kolei. Pozostałe poprawiły swoje wyniki. Parametr ten wzrósł najmocniej w pierwszym w tabeli województwie pomorskim (o 0,53 – do 7,59) i małopolskim (o 0,44 – do 2,11). Drugie miejsce zajęło mazowieckie (4,67), a kolejne – dolnośląskie (3,34) i wielkopolskie (2,85). Krajowa średnia dla omawianego okresu to w skali kwartału 2,16.
Udział w ogólnej liczbie pasażerów wzrósł najbardziej w województwie małopolskim. Wyniósł on 7,4% – o 1,2 pp więcej, niż w ostatnich trzech miesiącach 2022 r. Swoją pozycję znacząco poprawiła także Wielkopolska. W województwie tym po raz pierwszy wartość ta przekroczyła 10% (10,1% – o 0,3 pp więcej rok do roku).
Nieco inna była dynamika zmian w stosunku do
trzeciego kwartału 2023 r. Łączna liczba pasażerów (98,3 mln) wzrosła w tym czasie o 3,8 mln (4,1%). Największy był wzrost liczby pasażerów w województwach: opolskim (18,1%) i wielkopolskim (17,5%), jednocześnie jednak aż w 5 regionach wystąpiły spadki kwartał do kwartału (największy – o 25,1% – w Zachodniopomorskiem). Ogólnopolski wskaźnik wykorzystania kolei wzrósł w tym czasie z 2,5 do 2,6.