Parametry linii kolejowych są z roku na rok na coraz wyższym poziomie. Wpływa to na jakość przewozów kolejowych, również na możliwość uruchamiania pociągów i na przepustowość infrastruktury – informuje Urząd Transportu Kolejowego. W 2023 r. długość linii kolejowych w eksploatacji wyniosła 19 576 km.
Długość linii kolejowych wszystkich zarządców infrastruktury w 2023 r. wyniosła 21 556 km. W eksploatacji było 19 576 km, w tym 568 km to linie szerokotorowe (2,9%). Najdłuższym odcinkiem takiej linii w Polsce dysponuje PKP LHS. To prawie 395 km, czyli 69,5% długości linii szerokotorowych eksploatowanych w naszym kraju.
Największą gęstością eksploatowanych linii kolejowych wyróżnia się województwo śląskie, w którym wynosi ona 15,28 km/100 km
2. Drugie w tej klasyfikacji województwo dolnośląskie uzyskało w zeszłym roku wynik 9,11 km/100 km
2. Kolejne jest opolskie – 8,76 km/100 km
2. Najniższą gęstość linii ma województwo podlaskie z wartością 3,82 km/100 km
2.
Większość linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowana. W 2023 r. stopień elektryfikacji wynosił 62,5% linii eksploatowanych. Miały one długość 12 236 km (12 126 km w 2022 r.), z czego 65,9% stanowiły linie dwutorowe (8 068 km).
Większość polskich linii kolejowych jest jednotorowa – w 2023 r. było ich 54,7% (10 713 km). Zelektryfikowana jest mniejszość. W zeszłym roku było to 38,9% tych linii.
W 2023 r. linie, na których składy mogą rozwinąć prędkość maksymalną powyżej 160 km/h, stanowiły 2,1% wszystkich eksploatowanych linii kolejowych (bez zmian od 2022 r.). Te o dopuszczalnych prędkościach od 120 do 160 km/h – 17,8% (przyrost o 2,2 punktu procentowego w ciągu roku). Infrastruktura o prędkości równej lub mniejszej 60 km/h stanowiła 19,3% (spadek o 1,2 punktu procentowego w porównaniu z 2022 r.). Nadal najwięcej linii kolejowych to te, na których dopuszczalna prędkość zamyka się w przedziale 80-120 km/h. W zeszłym roku było ich 45,9% (1,2 punktu procentowego mniej w ciągu roku).