Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK będzie sprawdzał wysokość peronów
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Na wniosek Fundacji ProKolej Urząd Transportu Kolejowego będzie sprawdzał zasadność stosowania wyjątków od europejskich standardów dotyczących wysokości peronów oraz ich odległości od osi toru. Niedotrzymywanie tych parametrów wiąże się z niewygodą dla pasażerów, szczególnie tych z niepełnosprawnością ruchową lub niosących ciężki bagaż.

Jak już pisaliśmy, stosowane na masową skalę odstępstwa od przepisów w sprawie parametrów peronów utrudniają korzystanie z usług kolei pasażerom starszym, niepełnosprawnym, z wózkami dziecięcymi lub ciężkimi bagażami. Zgodnie z obowiązującymi normami wysokość peronu powinna wynosić 55 albo 76 cm powyżej główki szyny, a luka pomiędzy peronem a wagonem pasażerskim – nie więcej, niż 17 cm. Według danych zebranych przez Fundację ProKolej aż 2950 z prawie 5900 peronów nie spełnia jednak tych norm. Między innymi w 60 przypadkach pociągi zatrzymują się na stacjach bez żadnych peronów, w ponad 400 przypadkach obiekty obsługi podróżnych nie osiągają minimalnej wymaganej wysokości 300 mm, ale za to w 128 lokalizacjach są zbyt wysokie.

ProKolej: Relikt PRL zniechęca pasażerów

Co gorsza, według fundacji PKP PLK stosują nadal w wielu miejscach skrajnię 1-WM, ujednoliconą w latach istnienia bloku wschodniego i Układu Warszawskiego z kolejami rosyjskimi. Odległość krawędzi peronu od osi toru wynosi wtedy 1725 mm. Z jednej strony ułatwia to przewóz przesyłek ponadgabarytowych pociągami towarowymi, z drugiej jednak – prowadzi do powstania zwiększonej o 5-7 cm luki między peronem a stopniami eksploatowanego w Polsce taboru. W 2014 r. w badaniu przeprowadzonym przez PKP SKM w Trójmieście aż 88% ankietowanych wskazało, że odstęp między pociągiem a peronem jest przyczyną problemów podczas podróży, a 58% – że właśnie on skłania ich do rezygnacji z korzystania z pociągów.

Fundacja skierowała w tej sprawie pismo do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zaapelowała w nim o interwencję na rzecz egzekwowania standardów bezpieczeństwa i jakości podróży oraz o szczegółową kontrolę inwestycji peronowych. – Przyczyną nieprawidłowości jest ignorowanie obowiązującego prawa. Inwestujemy miliony złotych w perony, które są często niedostosowane do zatrzymującego się przy nich taboru – przekonuje Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji ProKolej. Jak dodaje, podczas gdy na stacjach w małych miejscowościach powstają budowle dostosowane do ruchu dalekobieżnego – tam, gdzie prawdopodobnie nigdy nie dotrze skład towarowy, perony są nadmiernie odsunięte od torów. Jako przykład tej drugiej sytuacji przytacza... podziemną, czołową stację pasażerską Warszawa Lotnisko Chopina.

UTK: Będziemy weryfikować

Z odpowiedzi UTK wynika, że postulat Fundacji doczeka się spełnienia. – Dostępność transportu kolejowego dla wszystkich pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnością, jest dla Prezesa UTK jednym z priorytetów, dlatego zagadnienie to będzie weryfikowane przez Prezesa UTK w toku działań nadzorczych w roku 2023 – informuje rzecznik Urzędu Tomasz Frankowski. Sprawdzana ma być przede wszystkim właśnie zgodność z przepisami. Wyniki zostaną opracowane i ujawnione po zakończeniu kontroli.

Standardowe wartości – 55 i 76 cm – dotyczą peronów przy odcinkach prostych lub na łukach o promieniu co najmniej 300 m. – Natomiast w przypadku mniejszych promieni nominalna wysokość peronu może być dostosowana w zależności od odległości peronu od osi toru, aby zminimalizować odległość między pociągiem a peronem – przypomina UTK. W TSI INF specjalnie dla Polski określono szczególny przypadek stały, dopuszczający możliwość stosowania wysokości peronu 96 cm (dla miejskich lub podmiejskich przewozów kolejowych), a także 22-38 cm (dla zmodernizowanych lub odnowionych linii o prędkości maksymalnej nie większej, niż 160 km/h). – (…) w przypadku modernizacji lub odnowienia podsystemu „Infrastruktura” przy wymaganiach dotyczących wysokości peronu dopuszcza się stosowanie innych nominalnych wysokości peronu dla zachowania spójności z konkretnym programem modernizacji lub odnowienia linii (lub odcinka linii) albo gdy prace wymagają zmian konstrukcyjnych jakichkolwiek elementów nośnych – uściśla Urząd.

Oprócz samych przepisów znaczenie mają też jednak zaszłości z czasów przed ich wejściem w życie. Jak przypomina UTK, wciąż wiele jest peronów wybudowanych ponad 20 lat temu. – Proces ich dostosowywania do jednolitych wymagań europejskich jest procesem stopniowym, a szybkość jego realizacji zależy w ścisły sposób od realizacji procesu inwestycyjnego na sieci kolejowej – podsumowuje Frankowski.

To nie jedyne w ostatnim czasie kontrowersje związane z peronami. Eksperci krytykują również m. in. budowę zbyt długich peronów względem potrzeb, czy nawet realizację inwestycji w nowe obiekty w miejscach, gdzie nie ma pewności że skorzystają z nich pociągi pasażerskie

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Michał Szymajda 25 lipca 2023

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Fundacja ProKolej apeluje o ujednolicenie peronów w Polsce

Komentarze

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Infrastruktura

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Gazeta Wyborcza 07 lutego 2013

Perony na stacji w Katowicach gotowe

Fotorelacje

Perony na stacji w Katowicach gotowe

PKP PLK 03 września 2013

Zobacz również:

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Michał Szymajda 25 lipca 2023

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Fundacja ProKolej apeluje o ujednolicenie peronów w Polsce

Komentarze

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Infrastruktura

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Gazeta Wyborcza 07 lutego 2013

Perony na stacji w Katowicach gotowe

Fotorelacje

Perony na stacji w Katowicach gotowe

PKP PLK 03 września 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5