Partnerzy serwisu:
Biznes

UTK: AllRail podaje nieprawdziwe informacje w sprawie otwartego dostępu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
12-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
UTK: AllRail podaje nieprawdziwe informacje w sprawie otwartego dostępu
Fot. Leo Express
– Komunikat przesłany przez grupę lobbingową AllRail zawiera nieprawdziwe informacje i półprawdy na temat konkurencyjności rynku kolejowego w Polsce – napisał w oświadczeniu Urząd Transportu Kolejowego, w odniesieniu do listu organizacji, która zarzuca Urzędowi blokowanie liberalizacji przewozów pasażerskich w Polsce.

– W latach 2016-2023 prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał ok. 150 decyzji dotyczących otwartego dostępu. Ponad 85% było pozytywnych. Prezes UTK jest niezależnym regulatorem rynku kolejowego i podejmuje decyzje na podstawie i w granicach obowiązujących przepisów prawa, w tym także prawa Unii Europejskiej – czytamy w oświadczeniu Urzędu, w którym odnosi się on do zarzutów zawartych w piśmie organizacji AllRail, skupiającej operatorów niezależnych. AllRail zaznacza, że obecnych podwyżek na kolei można by uniknąć, gdyby w Polsce działali prywatni operatorzy, spoza PKP.

"Jednolite zasady aplikowania w całej Unii Europejskiej"

– Prezes UTK nie blokuje "wszelkich prób wprowadzenia konkurencji" do rynku pasażerskiego. Przewoźnicy kolejowi zainteresowani wykonywaniem usług przewozowych w trybie otwartego dostępu mogą aplikować o przyznawanie otwartego dostępu na jednolitych zasadach w całej Unii Europejskiej. Regulacje dotyczące otwartego dostępu wynikają z przepisów prawa UE – czytamy.

– Prezes UTK nie stosuje też żadnych odstępstw w tym zakresie. Prezes UTK, przyjmując metodykę prowadzenia postępowań w sprawie otwartego dostępu oraz badania równowagi ekonomicznej, poddał wcześniej ten dokument publicznym konsultacjom z wszystkimi pasażerskimi przewoźnikami kolejowymi, organizatorami publicznego transportu zbiorowego oraz organizacjami reprezentującymi interesy pasażerów i działającymi na rzecz rozwoju rynku kolejowego. Każdy z tych podmiotów miał prawo przedstawienia swojego stanowiska oraz zgłoszenia uwag do tych dokumentów – zauważa Ignacy Góra, Prezes Urzędu.

150 decyzji w 7 lat. Czy to dużo?

W latach 2016-2023 Prezes UTK wydał ok. 150 decyzji dotyczących otwartego dostępu, z których ponad 85% było pozytywnych. Jedynie w ok. 8% przypadków, w związku z wynikiem badania równowagi ekonomicznej, Prezes UTK odmówił aplikantom przyznania otwartego dostępu (w kilku przypadkach doszło do umorzenia postępowań, np. z uwagi na wycofanie wniosków przez aplikantów).

Dotychczas Prezes UTK przyznał otwarty dostęp przewoźnikom: Arriva RP, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, LeoExpress, Polregio, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście oraz RegioJet. Tylko w latach 2021-2022 Prezes UTK wydał decyzje administracyjne w sprawie otwartego i ograniczonego dostępu umożliwiające czeskim przewoźnikom uruchamianie połączeń m.in. w relacjach:

  • Warszawa – Kraków,
  • Praga – Gdynia,
  • Praga – Kraków (jest realizowane przez Leo Express),
  • Warszawa – Poznań – granica państwa (docelowo do Ostendy przez Berlin, Amsterdam i Brukselę),
  • Kraków – Katowice – granica państwa (docelowo do Splitu/Rijeki przez Ostrawę, Wiedeń, Graz i Zagrzeb),
  • Warszawa – Katowice – granica państwa (docelowo do Landeck-Zams przez Ostrawę, Wiedeń i Innsbruck),
  • Przemyśl – Medyka/Mościska (jest realizowane przez RegioJet)

– Zdecydowana większość tych połączeń, pomimo medialnych zapowiedzi przewoźników, nie została jak dotąd uruchomiona – komentuje UTK, który przypomina, że decyzje UTK podlegają kontroli sądowej i strony niezadowolone z rozstrzygnięć organu mogą korzystać ze środków odwoławczych. Kolejne kroki w sprawie odmowy dostępu zapowiedział właśnie RegioJet. 

UTK przypomina, że w przypadku wniosku przewoźnika Arriva RP (podniósł to AllRail w swoim piśmie), dotyczącego otwartego dostępu na trasie Warszawa – Poznań, sprawa była przedmiotem postępowania sądowego. Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 czerwca 2021 r. potwierdził prawidłowość decyzji Prezesa UTK. Lista uwag AllRail jest jednak dłuższa.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

Prawo i polityka

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

inf. pras 23 marca 2023

Allrail: zakup push-pulli przez PKP Intercity zaszkodzi rynkowi

Tabor i technika

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Biznes

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01 września 2021

AllRail: Rozwój transeuropejskich pociągów wstrzymują liczne bariery

Prawo i polityka

AllRail postuluje rozszerzenie zakazu lotów konkurujących z koleją

Prawo i polityka

Zobacz również:

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

Prawo i polityka

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

inf. pras 23 marca 2023

Allrail: zakup push-pulli przez PKP Intercity zaszkodzi rynkowi

Tabor i technika

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Biznes

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01 września 2021

AllRail: Rozwój transeuropejskich pociągów wstrzymują liczne bariery

Prawo i polityka

AllRail postuluje rozszerzenie zakazu lotów konkurujących z koleją

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5