– Komunikat przesłany przez grupę lobbingową AllRail zawiera nieprawdziwe informacje i półprawdy na temat konkurencyjności rynku kolejowego w Polsce – napisał w oświadczeniu Urząd Transportu Kolejowego, w odniesieniu do listu organizacji, która zarzuca Urzędowi blokowanie liberalizacji przewozów pasażerskich w Polsce.
– W latach 2016-2023 prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał ok. 150 decyzji dotyczących otwartego dostępu. Ponad 85% było pozytywnych. Prezes UTK jest niezależnym regulatorem rynku kolejowego i podejmuje decyzje na podstawie i w granicach obowiązujących przepisów prawa, w tym także prawa Unii Europejskiej – czytamy w oświadczeniu Urzędu, w którym odnosi się on
do zarzutów zawartych w piśmie organizacji AllRail, skupiającej operatorów niezależnych. AllRail zaznacza, że
obecnych podwyżek na kolei można by uniknąć, gdyby w Polsce działali prywatni operatorzy, spoza PKP.
"Jednolite zasady aplikowania w całej Unii Europejskiej"– Prezes UTK nie blokuje "wszelkich prób wprowadzenia konkurencji" do rynku pasażerskiego. Przewoźnicy kolejowi zainteresowani wykonywaniem usług przewozowych w trybie otwartego dostępu mogą aplikować o przyznawanie otwartego dostępu na jednolitych zasadach w całej Unii Europejskiej. Regulacje dotyczące otwartego dostępu wynikają z przepisów prawa UE – czytamy.
– Prezes UTK nie stosuje też żadnych odstępstw w tym zakresie. Prezes UTK, przyjmując metodykę prowadzenia postępowań w sprawie otwartego dostępu oraz badania równowagi ekonomicznej, poddał wcześniej ten dokument publicznym konsultacjom z wszystkimi pasażerskimi przewoźnikami kolejowymi, organizatorami publicznego transportu zbiorowego oraz organizacjami reprezentującymi interesy pasażerów i działającymi na rzecz rozwoju rynku kolejowego. Każdy z tych podmiotów miał prawo przedstawienia swojego stanowiska oraz zgłoszenia uwag do tych dokumentów – zauważa Ignacy Góra, Prezes Urzędu.
150 decyzji w 7 lat. Czy to dużo?W latach 2016-2023 Prezes UTK wydał ok. 150 decyzji dotyczących otwartego dostępu, z których ponad 85% było pozytywnych. Jedynie w ok. 8% przypadków, w związku z wynikiem badania równowagi ekonomicznej, Prezes UTK odmówił aplikantom przyznania otwartego dostępu (w kilku przypadkach doszło do umorzenia postępowań, np. z uwagi na wycofanie wniosków przez aplikantów).
Dotychczas Prezes UTK przyznał otwarty dostęp przewoźnikom: Arriva RP, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, LeoExpress, Polregio, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście oraz RegioJet. Tylko w latach 2021-2022 Prezes UTK wydał decyzje administracyjne w sprawie otwartego i ograniczonego dostępu umożliwiające czeskim przewoźnikom uruchamianie połączeń m.in. w relacjach:
- Warszawa – Kraków,
- Praga – Gdynia,
- Praga – Kraków (jest realizowane przez Leo Express),
- Warszawa – Poznań – granica państwa (docelowo do Ostendy przez Berlin, Amsterdam i Brukselę),
- Kraków – Katowice – granica państwa (docelowo do Splitu/Rijeki przez Ostrawę, Wiedeń, Graz i Zagrzeb),
- Warszawa – Katowice – granica państwa (docelowo do Landeck-Zams przez Ostrawę, Wiedeń i Innsbruck),
- Przemyśl – Medyka/Mościska (jest realizowane przez RegioJet)
– Zdecydowana większość tych połączeń, pomimo medialnych zapowiedzi przewoźników, nie została jak dotąd uruchomiona – komentuje UTK, który przypomina, że decyzje UTK podlegają kontroli sądowej i strony niezadowolone z rozstrzygnięć organu mogą korzystać ze środków odwoławczych. Kolejne kroki w sprawie odmowy dostępu
zapowiedział właśnie RegioJet. UTK przypomina, że w przypadku wniosku przewoźnika Arriva RP (podniósł to AllRail w swoim piśmie), dotyczącego otwartego dostępu na trasie Warszawa – Poznań, sprawa była przedmiotem postępowania sądowego. Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 czerwca 2021 r. potwierdził prawidłowość decyzji Prezesa UTK. Lista uwag AllRail
jest jednak dłuższa.