Koleje Ukraińskie i szefowie programu pomocowego rządu Stanów Zjednoczonych – USAID, podpisali porozumienie, które otwiera drogę do budowy toru o szerokości 1435 mm od polskiej granicy do Lwowa.
Ukrzaliznycia poinformowała, że 24 listopada udało się zawrzeć porozumienie dotyczące budowy "europejskiego" toru o rozstawie 1435 mm między stacją Mościska, zlokalizowaną w pobliżu granicy z Polską a Lwowem. Tam, w dzielnicy Skniłów, w pobliżu portu lotniczego ma powstać nie tylko nowa stacja pasażerska obsługująca ruch od strony Polski, ale także terminal intermodalny, który obsługiwałby cargo w przyszłości. W "memorandum", które UZ podpisały z USAID nie padają żadne kwoty.
USAID zajmuje się organizowaniem akcji pomocowych w krajach ogarniętych wojną, bądź wychodzących z problemów będących jej efektem. Organizuje pomoc humanitarną w krajach dotkniętych klęskami żywiołowymi, czy głodem. Historia współpracy USAID z Kolejami Ukraińskimi jest długa, Amerykanie m.in. kupili i pomogli dostarczyć 105 generatorów dieslowskich do produkcji energii elektrycznej.
– Jednym z ważnych zadań zwiększających możliwości eksportowe jest modernizacja i wymiana torów, a w razie potrzeby budowa nowych. Podpisanie memorandum z USAID będzie miało wymierny wpływ na ożywienie ukraińskiej gospodarki i przyczyni się do procesów integracji z Unią Europejską. Ważne jest, aby tor ten służył nie tylko przewozowi ładunków, ale także przewozom pasażerskim w kierunku krajów UE – powiedział wicepremier ds. odbudowy Ukrainy Ołeksandr Kubrakow.
– Dzisiejsze memorandum przyczyni się do stabilnego i zrównoważonego rozwoju ukraińskiej gospodarki. Dzięki inwestycjom w ukraiński system kolejowy zwiększamy możliwości przewozu towarów na Ukrainę i z Ukrainy na rynki światowe, a także integrujemy Ukrzaliznycię z siecią transportową Unii Europejskiej – powiedział pełniąca obowiązki dyrektora ds. misji USAID na Ukrainie Ann Hopper.
Z rozmowy "Rynku Kolejowego" z prezesem Kolei Ukraińskich (rozmawialiśmy 15 października), wynika, że projekt budowy toru 1435 mm na trasie Lwów – Mościska jest w zasadzie gotowy, szukano jednak finansowania, które właśnie zapowiedziano. Jewhen Laszczenko zapewniał, że
prace można zrealizować w rok, a nawet szybciej.
W praktyce, po zakończeniu budowy takiego toru, możliwy będzie dojazd na Zachodnią Ukrainę z każdego miasta środkowej i zachodniej Europy bez konieczności zmiany taboru na taki obsługujący tor 1520 mm. Koleje Ukraińskie planują budowę toru 1435 mm także ze Lwowa do Rawy Ruskiej. Już teraz, pomimo braku takiej infrastruktury, udało się Ukraińcom uruchomić pociąg łączony (polski odcinek obsługuje SKPL) w relacji Lwów – Warszawa.