Kolej dużych prędkości z Las Vegas do Los Angeles przewiezie pierwszych pasażerów, na razie na skróconej trasie, za cztery lata – informuje portal „Global Railway Review”. Pociągi mają konkurować zarówno z transportem drogowym, jak i z samolotami. Jednocześnie trwają prace projektowe dla innej amerykańskiej szybkiej linii, mającej łączyć Dallas i Houston.
Pierwsza część linii dużych prędkości nazwanej Brightline West ma zacząć powstawać jeszcze w tym roku. Mowa o odcinku łączącym Victor Valley z Las Vegas. Pierwsze pociągi – według harmonogramu – mają wyruszyć na szlak na początku roku 2024.
Długość całej linii będzie wynosiła 260 mil (ok. 418,5 km). Celem budowy linii jest ograniczenie ruchu samochodowego i lotniczego między jednymi z najważniejszych ośrodków miejskich Stanów Zjednoczonych (według planów ceny biletów mają być porównywalne właśnie z kosztem jazdy samochodem). Pociągi mają kursować z prędkością 200 mil na godzinę – pokonanie całej trasy, przy założeniu braku postojów na stacjach pośrednich, zajęłoby więc godzinę i 18 minut (a z postojami – półtorej godziny). Czynnikiem przyciągającym pasażerów ma być też dostępność bezprzewodowego Internetu w wagonach, możliwość skorzystania z części gastronomicznej oraz dostępność na stacjach samochodów do wypożyczenia.
Oprócz chęci odciążenia sieci drogowej znaczenie ma też aspekt ekologiczny: przewiduje się, że budowa linii pozwoli ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 400 tysięcy ton rocznie. Cała inwestycja jest finansowana ze środków prywatnych Brightline Holdings, zarządzającej już szybą koleją Miami – West Palm Beach (w ciągu dwóch lat ma być gotowe przedłużenie linii do Orlando).
Nie są to jedyne planowane inwestycje w budowę linii dużych prędkości w USA. Prywatne konsorcjum Texas Central przygotowuje się do budowy 240-milowej linii Dallas – Houston. Trwa opracowywanie projektu. Niedawno ostatecznie zatwierdzono wymogi federalnego nadzoru kolejowego (FRA) – oznacza to, że realizacja przedsięwzięcia jest już zaawansowana.
Budowa linii ma kosztować ok. 20 miliardów dolarów. Ponieważ nie ma szans na pozyskanie dofinansowania federalnego lub stanowego, trwa poszukiwanie prywatnych źródeł finansowania. W skład spółki joint venture wykonawców i dostawców weszły takie firmy, jak Bechtel, Mass Electric, Hitachi, Mitsubishi oraz Toshiba. Tabor ma zostać opracowany na bazie japońskich pociągów dużych prędkości Shinkansen.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.