Odradzająca się po pandemii gospodarka Stanów Zjednoczonych wywołała ogromny wzrost zapotrzebowania na transport kolejowy. Niestety przewoźnicy nie byli w stanie sprostać wyzwaniu, a Union Pacific był zmuszony zawiesić na tydzień przewozy do terminala w Chicago.
Amerykańscy przewoźnicy kolejowi mają poważne problemy z obsługą szybko rosnącego ruchu kontenerowego z Zachodniego Wybrzeża do centrum kraju. Union Pacific (UP) zdecydował się na zawieszenie połączeń intermodalnych z portów do terminala Global IV w Chicago na tydzień, zaczynając od najbliższej niedzieli. Ma to dać czas na jego odblokowanie.
W ostatnim czasie prace na terminalu nie szły zbyt szybko – po okresie pandemii ciągle nie zatrudniono wystarczającej liczby pracowników, co spowodowało spowolnienie przeładunków. Do tego sam proces odbioru ładunków wydłużył się wskutek wprowadzonych w czasie pandemii nowych przepisów. Obsługujący terminale przewoźnicy samochodowi nie byli w stanie sprawnie obsłużyć ostatniej mili i w końcu terminal nie był w stanie przyjmować i rozładowywać kolejnych pociągów z kontenerami.
Z podobnymi problemami, ale nie aż na taką skalę, mierzą się BNSF Railway oraz Norfolk. Efektem działań podjętych przez przewoźników, a zwłaszcza UP, będzie jednak rosnące nagromadzenie kontenerów w portach. Jak podaje magazyn Trains, może w nich utknąć ok. 40 tys. TEU, czyli ok. 50 składów. Tu warto przypomnieć, że amerykańscy operatorzy zestawiają długie pociągi intermodalne z wagonami pozwalającymi przewozić kontenery jeden na drugim.
Problemy wynikają przede wszystkim z bardzo szybkiego wzrostu popytu na usługi transportowe. Gospodarka amerykańska zaczyna szybko wracać do życia, w czym bardzo pomogły szybkie i masowe szczepienia mieszkańców. Firmy zaczęły więc zwiększać zamówienia i uzupełniać zapasy, z czym dotąd zwlekano.
UP zdecydowało się nawet na ponowne uruchomienie terminala Global III zlokalizowanego w Rochell (w okolicach Chicago) w celu odciążenia terminalu Global IV. Ten pierwszy został zamknięty w roku 2019, kiedy w ramach optymalizacji procesów zdecydowano się na rozbudowę Global IV i Global II obsługującego ruch krajowy.
BNSF stara się uniknąć zablokowania swoich terminali w Chicago i Memphis m.in. poprzez kierowanie niektórych pociągów na zdecydowanie dłuższe trasy i opóźnianie ich rozładunku bądź pozostawianie części składów na dostępnych na trasie bocznicach.
Obaj przewoźnicy podkreślają, że największym wyzwaniem jest w tej chwili rozładunek i wywóz kontenerów z terminali, a nie obsługa ruchu z portów. Eksperci zwracają jednak uwagę, że przewoźnicy powinni przyjrzeć się obecnym zasadom funkcjonowania terminali i sposobom współpracy z przewoźnikami drogowymi i widzą tu duże pole do poprawy.
W tle toczy się również dyskusja o tzw. Precision scheduled railroding, czyli organizacji przewozów intermodalnych opartej o stałe połączenia kolejowe pomiędzy terminalami – takie rozwiązanie wdrożyło wielu przewoźników, w tym UP, ale nie BNSF. W efekcie ułatwiło ono przewozy na długich trasach (porty – terminale lądowe), ale zwiększyło zapotrzebowanie na obsługę ostatnich odcinków do terminali przez transport kołowy.
W roku 2020 amerykańscy przewoźnicy kolejowy przetransportowali ok. 13,5 mln kontenerów i naczep, w rekordowym roku 2018 było ich 14,5 mln.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.