Siemens Mobility zaprezentował nowe składy dla Brightline – prywatnego przewoźnika kolejowego z Florydy. W najbliższym czasie zostaną one dostarczone z Sacramento do West Palm Beach, gdzie zostaną przygotowane do obsługi połączenia z Miami.
Zbudowane dla Brightline składy to oferowana przez Siemens na rynku amerykańskim rodzina pojazdów z serii Venture. W uproszczeniu to rozwiązanie wywodzące się ze znanych w Viaggio zastosowanych m.in. w składach Railjet wykorzystywanych przez Koleje Austriackie oraz w ich czeskim odpowiedniku. Chodzi więc o składy wagonowe z lokomotywą i wagonem sterowniczym umożliwiającym pracę w systemie push-pull.
Podobne pociągi zamówił w ostatnim czasie Amtrak.W przypadku Brightline mówimy o pięciu dodatkowych składach będących rozszerzeniem zamówienia jeszcze z roku 2014. Każdy z nowych składów będzie złożony z dwóch lokomotyw spalinowo-elektrycznych typu Charger SBC-40 o mocy 3000kW. Ich dostawy mają się zakończyć wraz z otwarciem linii West Palm Beach – Orlando.
Co ciekawe ich przejazd z Sacramento do West Palm Beach zajmie aż 11 dni, nowe składy początkowo będą używane na obecnie obsługiwanej trasie.
Jak zapewnia producent wagony powstają z komponentów dostarczonych przez 160 amerykańskich dostawców z 27 stanów. Wykończenie środka ma zapewnić wygodną podróż na ergonomicznych siedzeniach zapewniających sporo miejsca na nogi. Na pokładzie dostępne Wi-Fi. Z podróżowaniem nie będą miały osoby poruszające się na wózkach – przejścia będą odpowiednio szerokie, oraz dostępna będzie przystosowana do ich potrzeb toaleta.
– Nasze kontrakt to doskonały przykład na to, że można przebić się przez bezwładność obecnego systemu do ery kolei dużych prędkości w Ameryce – mówi Michael Reininger, prezes zarządu Brightline Holdings.
– Brightline jest pionierem w prywatnych inwestycjach kolejowych w Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy dumni z tego partnerstwa. Składy Venture są wynikiem naszej współpracy i zaoferują pasażerom doskonałe warunki jazdy – podkreśla Michael Cahill, szef Siemens Mobility Rolling Stock w USA. Warto pamiętać także o tym, że Brightline ma ambitne plany rozwoju działalności w Kalifornii.
Brightline, które rozpoczęło działalność przewozową w roku 2018, zawiesiło realizację połączeń pasażerskich na Florydzie na samym początku pandemii w marcu 2020 roku.
Zostaną one przywrócone w połowie listopada, czyli po ok. 20 miesiącach.
Pomimo zawieszenia połączeń w roku 2020 spółka nie zrezygnowała z prowadzenia prac infrastrukturalnych. Na rok 2022 lub początek roku 2023 planowane się bowiem zakończenie inwestycji na trasie do Orlando i zlokalizowanego tam lotniska. W dłuższej perspektywie planowana jest dalsza rozbudowa do Tampy – na nowych odcinkach pociągi mają się poruszać z prędkością 201 km/h.
W roku 2018 Brightline przewiózł 579 tys. pasażerów, zaś w 2019 było ich 885 tys.