Spółka kolejowa budująca linię dużych prędkości Las Vegas – Victorville (Kalifornia) wyemitowała obligacje, mające pomóc w sfinansowaniu inwestycji. Budowa ma zostać ukończona w roku 2023. Nie wiadomo jednak, czy skrócona z powodów finansowych relacja okaże się atrakcyjna dla podróżnych – informuje portal Construction Dive.
Kalifornijski Bank Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego (
IBank) zatwierdził emisję wartych 3,2 mld dolarów, wolnych od opodatkowania obligacji o stałym oprocentowaniu. Papiery wartościowe mają pomóc w sfinansowaniu budowy linii KDP z Victorville w Kalifornii do Las Vegas. Całkowity koszt inwestycji ma wynieść 4,8 mld dol., a same wydatki związane z budową – 3,6 mld. Budowę zaplanowano na lata 2020-2023. Zatrudnienie ma dzięki niej znaleźć ok. 15 800 ludzi.
Odcinek położony na terenie stanu będzie liczył 135 mil długości. Inwestycję będzie realizowała spółka-córka
Virgin Trains USA –
DesertXpress Enterprises LLC. Nowo wybudowana, zelektryfikowana linia ma umożliwiać jazdę z prędkością 180 mil (blisko 290 km) na godzinę, co pozwoli pokonać całą trasę w ciągu półtorej godziny (ok. dwukrotnie krócej, niż zajmuje dziś podróż samochodem). Pozyskane dzięki sprzedaży obligacji środki będą spożytkowane na zaprojektowanie, budowę, eksploatację i utrzymanie systemu.
KDP nie dotrze do Los AngelesCzęść ekspertów wątpi jednak, czy nowa linia okaże się atrakcyjna dla pasażerów. Wątpliwości cytowanego przez
Construction Dive Randala O'Toole z
Cato Institute budzi przede wszystkim fakt zakończenia trasy w Victorville. Jego zdaniem kierowcy zmierzający z Las Vegas do Los Angeles nie będą chętnie przesiadali się tam na pociągi, mając za sobą już najtrudniejszą pod względem terenowym – choć krótszą – część trasy. Odległość LA – Victorville wynosi 90 mil, a Victorville – Las Vegas – 190 mil. Budowa kolei na dalszym odcinku za Victorville byłaby natomiast utrudniona i znacznie droższa ze względu na konieczność przebijania się przez góry. Ekspert zwraca także uwagę na brak konkurencyjności cenowej amerykańskiej kolei wobec linii lotniczych.
Virgin Trains oferują obecnie – między innymi – przewozy ekspresowe między Miami a West Palm Beach. Trwa przedłużanie linii kolejowej do międzynarodowego portu lotniczego w Orlando. Warta 4 mld dol. Inwestycja ma zakończyć się w roku 2022.
Inne budowy zagrożoneWzrost planowanych kosztów i opóźnienia w stosunku do harmonogramu doprowadziły tymczasem do ograniczenia skali innej kalifornijskiej inwestycji w linie dużych prędkości. Gubernator Gavin Newsom postanowił odroczyć
plany budowy linii San Francisco – Los Angeles. Wartość przedsięwzięcia wyceniano na 77 mld dol. Obecnie zakres ograniczono do wartego 20 mld dol. odcinka Bakersfield – Merced. Jeśli nie zostanie on oddany do użytku do końca 2022 r., stan utraci 929 mln dol. dofinansowania z Federalnej Administracji Kolejowej.