Amerykański prywatny przewoźnik pasażerski Brightline działający na Florydzie po 20 miesiącach przerwy spowodowanej pandemią przywraca połączenia pomiędzy Miami a West Palm Beach. Wszyscy pracownicy będą musieli się zaszczepić przeciw koronawirusowi wywołującemu COVID-19.
Brightline zawiesiło realizację połączeń pasażerskich na Florydzie na samym początku pandemii w marcu 2020 roku. We wtorek (10 sierpnia) prezes spółki Patrick Goddard zapowiedział, że zostaną one przywrócone w pierwszej połowie listopada, czyli po ok. 20 miesiącach. – Nauczyliśmy się jak żyć i podróżować w czasie pandemii. Wierzymy, że jesteśmy gotowi do powrotu i zapewniania bezpiecznej podróży – mówi szef przewoźnika. – Nasz cel pozostaje ten sam, aby usunąć samochody z dróg oferując najwygodniejszy sposób podróżowania po południowej Florydzie i wysoki poziom obsługi pasażera – dodaje.
Jak dotąd nie została jeszcze podana dokładna data dzienna przywrócenie połączeń pomiędzy Miami a West Palm Beach. Wiadomo jednak, że będą one realizowane w podobnym rozkładzie co przed pandemią. Na pokładach będą obowiązywały pandemiczne obostrzenia tj. nakaz noszenie masek zarówno przez pasażerów jak i obsługę zarówno na pokładzie jak i stacjach. Firma dodatkowo wprowadziła także obowiązkowe szczepienia dla swoich pracowników – obecnie trwa rekrutacja na ok. 200 stanowisk. Warto jednak pamiętać, że zawieszenie połączeń oznaczało zwolnienie 250 osób.
Brightline zapowiada także, że pasażerowi chcący skorzystać z jego usług będą mogli także zamówić transport spod domu, biura czy hotelu do najbliższej stacji. Usługa będzie realizowana we współpracy z firmą Iomob, która dostarcza rozwiązania z zakresu MaaS (Mobility as a service).
Pomimo zawieszenia połączeń w roku 2020 spółka nie zrezygnowała z prowadzenia prac infrastrukturalnych. Na rok 2022 lub początek roku 2023 planowane się bowiem zakończenie inwestycji na trasie do Orlando. W dłuższej perspektywie planowana jest dalsza rozbudowa do Tampy – na nowych odcinkach pociągi mają się poruszać z prędkością 201 km/h.
Prowadzono także prace utrzymaniowe na wykorzystywanej obecnie infrastrukturze Florida East Coast, które objęły m.in. zainstalowanie nowego systemu sterowania ruchem dostarczonego przez Wabtec oraz poprawę bezpieczeństwa – w początkowym okresie działalności poważnym problemem były bowiem liczne samobójstwa oraz próby omijania rogatek czy przechodzenia przez tory.
W roku 2018 Brightline przewiózł 579 tys. pasażerów, zaś w 2019 było ich 885 tys.
Przewoźnik wykorzystuje produkowane przez Siemensa składy typu Venture prowadzone przez lokomotywy Charger SCB-40.
Podobne pociągi zamówił w ostatnim czasie Amtrak.
Spółka Brightline ma również ambitne plany związane z uruchomieniem połączeń w Kalifornii. W roku 2020 ze współpracy z firmą wycofał się Richard Branson, właściciel grupy Virgin. Firm pozostają w sporze i jak dotąd nie podały przyczyn zerwania współpracy, ale może mieć to związek z upadłością Virgin Atlantic i problemami całej grupy wywołanymi pandemią.