22 września pierwszy pociąg Brightline po raz pierwszy wjechał na stacje w Orlando. Składy amerykańskiego przewoźnika będą pokonywały liczącą ok. 380 km trasę między Miami a Orlando w czasie od 3 do 3,5 godz. Brightline to prywatny przewoźnik kolejowy operujący na Florydzie.
22 września punktualnie o 11:05 pierwszy pociąg Brightline wjechał na stację w Orlando. Skład noszący imię Bright Pink powitały setki lokalnych oficjeli, w tym senatorowie i kongresmeni.
– W ciągu ostatniego stulecia Ameryka postawiła na motoryzację i była pionierem w eksploracji kosmosu, ale w zakresie kolei pasażerskiej ledwo drgnęliśmy To historyczne wydarzenie dla Brightline i stanu Floryda, to także początek kolejnego etapu rozwoju kolei dużych prędkości w Ameryce – mówił Wes Edens, współzałożyciel Fortress Investment Group właściciela Brightline.
– To historyczny dzień dla Brightline i zespołu, który pilnie pracował przez ostatnie 10 lat, aby urzeczywistnić projekt. Cieszę się, że miliony wybierają mądrzejszy sposób podróżowania – dodawał Mike Reininger, prezes zarządu Brightline.
Miliardowa inwestycjaPrace and rozbudową infrastruktury kolejowej z West Palm Beach do Orlando rozpoczęły się w 2019 r. Projekt miał pochłonąć 6 mld USD i przyczynić się do stworzenia ok. 10 tys. nowych miejsc pracy w regionie. Prace objęły 56 mostów, w tym 18 zbudowanych od podstaw, zabudowę nowej sygnalizacji i systemów sterowania na całej trasie, czy nowy system odwodnienia. Przebudowano 156 przejazdów drogowo-kolejowych. Co jednak najważniejsze zbudowano niemal 100 km nowej linii kolejowej oraz bazę utrzymaniową w Orlando.
Pociągi na trasę do Orlando miały początkowo wjechać już w lecie tego roku, ale terminu nie udało się utrzymać. Sama stacja i dworzec kolejowy w Orlando był już jednak gotowe na wiosnę i jak podkreśla Brightline jest to jedyny obiekt kolejowy w Stanach Zjednoczonych, który zapewnia pełną integrację długodystansowego transportu kolejowego z lotniskiem – połączony jest bowiem z Terminalem C Portu Lotniczego Orlando.
Przejazd w ponad 3hPrzewoźnik będzie uruchamiał do 16 par dziennie pomiędzy Miami a Orlando. Początkowo Brightline informował, że część składów będzie pokonywała trasę bez żadnego postoju w 2h 59 min. Takich pociągów w rozkładzie jednak w tym roku nie znajdziemy. Zaplanowane zostały połączenia regularne z postojami w West Palm Beach, Boca Raton, Fort Lauderdale i Aventurze – w tym przypadku podróż potrwa od 3h i 25 min.
Za przejazd na całej trasie między Miami a Orlando zapłacimy od 79 do 149 USD. Przewoźnik przygotował także ofertę dla rodzin – cztery osoby za podróż w jedną stronę zapłacą mniej niż 199 USD. Ta ostatnie propozycja jest szczególnie istotna ze względu na popularność Disnaylandu.
Nie tylko FlorydaBrightline, które rozpoczęło działalność przewozową w roku 2018, ale zawiesiło realizację połączeń pasażerskich na Florydzie na samym początku pandemii w marcu 2020 roku. Zostały one przywrócone po 20 miesiącach. W dłuższej perspektywie planowana jest dalsza rozbudowa do Tampy – na nowych odcinkach pociągi mają się poruszać z prędkością 201 km/h. Brigtline wykorzystuje produkowane przez
Siemensa składy typu Venture prowadzone przez lokomotywy Charger SCB-40. Co ciekawe, składy dla Florydy, wyposażone są w przetwornice wagonowe wyprodukowane w Warszawie przez Medcom.
Brightline planuje także budowę nowego połączenia pomiędzy Las Vegas a Los Angeles. Rozpoczęcie prac możliwe jest nawet jeszcze w tym roku. Warto pamiętać o tym, że w odróżnieniu od sytuacji znanej nam w Europie Brightline łączy funkcję przewoźnika, zarządcy infrastruktury oraz właściciela lub zarządcy dworców i nieruchomości. W roku 2018 Brightline przewiózł 579 tys. pasażerów, zaś w 2019 było ich 885 tys. Rekorodowy okazał się poprzedni rok, w którym przewoźnik odnotował 1,23 mln podróżnych.