Siemens Mobility pozyskał ogromy kontrakt w Stanach Zjednoczonych. Amtrak zdecydował się na zakup 73 składów o wartości 3,4 mld USD wraz z pakietem serwisowym, który podnosi wartość zamówienia do 7,3 mld USD. To jednak nie wszystko – umowa przewiduje możliwość zamówienia kolejnych 140 składów.
– Nowe pociągi zmienią przyszłość podróży koleją zastępując nasz starzejący tabor, który ma już od 40 do 50 lat, najnowocześniejszym, wyprodukowanym w USA sprzętem – podkreśla Bill Flynn, prezes zarządu Amtraka. Dodaje przy tym, że ta inwestycja jest niezbędna do zachowania i rozwoju usług w regionie północno-wschodnim oraz pozwoli klientom Amtraka podróżować wygodnie i bezpiecznie oraz przyniesie dalsze ograniczenie emisji. O tym, że taki zakup jest planowany
było wiadomo już od kilku miesięcy, teraz transakcja została sfinalizowana.
28 mln PLN na nowy tabor, a to dopiero początek
Umowa zawarta pomiędzy Siemensem a Amtrakiem obejmuje na początek zakup 73 składów bazujących na oferowanych na amerykańskim rynku pociągach z rodziny Venture. Wartość tego zamówienia to 3,4 mld USD, czyli ponad 13 mld PLN. W kwocie tej nie jest uwzględnione kolejnych 10 składów, których zakup został już zatwierdzony przez Amtraka, ale nie został jeszcze oficjalnie sfinalizowany przez obie spółki.
Z informacji przekazanych przez Amtraka wynika, że pierwotnemu zamówieniu będą towarzyszyć także kontrakty na utrzymanie nowego taboru oraz zakup niezbędnego do tego sprzętu. Łącznie na pierwsze 83 składy oraz dodatkowe usługi amerykański przewoźnik przeznaczy 7,3 mld USD czyli ponad 28 mld PLN.
To jednak nie wszystko. W ramach kontraktu ramowego przewidziana jest możliwość zakupienie kolejnych 130 składów, czyli w wariancie maksymalnym Amtrak zakupi 213 składów.
Składy z pierwszego zamówienia mają zostać dostarczone w latach 2024-2030. Przy czym w roku 2025 na testy ma trafić pierwsza bateryjna hybryda.
Nowe pociągi zostaną skierowane głównie do obsługi tras regionalnych na Korytarzu Północno-Wschodnim (NEC – Northeast Corridor) oraz połączenia między Nowym Jorkiem a Miami/ Tampą (Palmetto) oraz wielu innych połączeniach. Będą zastępowały składy złożone z wagonów Amfleet i Metroliner.
– Nowe pociągi, z których niektóre będą naszymi pierwszymi hybrydami bateryjnymi w Stanach Zjednoczonych, zmienią sposób podróżowania Amerykanów. Dadzą możliwość wygodnego i przyjaznego dla środowiska podróżowania – zaznacza Michael Cahill, prezes Siemens Mobility w USA. – W ciągu ostatniej dekady ściśle współpracowaliśmy z Amtrakiem i jego stanowymi partnerami aby dostarczać pociągi, które spełnią wymagania amerykańskich podróżnych – dodaje.
Co kupił Amtrak?
Oferowana przez Siemens na rynku amerykańskim rodzina pojazdów z serii Venture to w uproszczeniu rozwiązanie wywodzące się ze znanych w Europie Viaggio Comfort zastosowanych m.in. w składach Railjet wykorzystywanych przez Koleje Austriackie oraz w ich czeskim odpowiedniku. Chodzi więc o składy wagonowe z lokomotywą i wagonem sterowniczym umożliwiającym pracę w systemie push-pull.
Amtrak zdecydował się na zakup składów w różnych konfiguracjach liczących od 6 do 8 wagonów na pociąg. Prowadzone mają być przez lokomotywy spalinowo-elektryczne typu Charger. 15 lokomotyw będzie pojazdami hybrydowymi wyposażonymi w pakiet baterii – będą to pierwsze tego typu jednostki w Stanach Zjednoczonych. Warto pamiętać o tym, że na wielu trasach obsługiwanych przez Amtraka jedynie część linii jest zelektryfikowana, a w najbliższym czasie nie należy spodziewać zmian w tym zakresie – jednym z problemów jest niechęć przewoźników towarowych, którzy straciliby wtedy możliwość piętrowego przewożenia kontenerów.
Obecnie pociągi typu Venture wykorzystywane są (pomijając kwestie czasowego zwieszenia wykonywania połączeń ze względu na COVID-19) m.in. przez spółkę Brightline na Florydzie, która oferuje połączenia pomiędzy Miami a West Palm Beach i ma plany rozbudowy sieci połączeń do Orlando i Tampy. W tym przypadku wagony prowadzą lokomotywy Charger SCB-40.
Ze składów tego typu korzysta także sam Amtrak, ale dotychczasowe zakupy były realizowane w różnych formułach, osobno pozyskiwano wagony w różnych konfiguracjach oraz lokomotywy. Sam Amtrak
zakupił 75 lokomotyw Charger ALC-42 (ten kontrakt jest w trakcie realizacji), zaś podmioty stanowe kolejne ponad 70 sztuk Chargerów. Na zakup składów lub samych wagonów Venture zdecydowały się także podmioty odpowiadające za transport w Kalifornii oraz Illinois, Michigan, Missouri i Wisconsin, które udostępniają tabor Amtrakowi, realizującemu przewozy na ich obszarze. W przypadku grupy stanów ze Środkowego Zachodu część spośród zamówionych 97 wagonów jest łączona jedynie w pary (a nie całe składy jak w obecnym zamówieniu), a 26 funkcjonuje samodzielnie, co ma zapewnić łatwiejsze dostosowanie długości składów do popytu w regionie.
Wykorzystywane obecnie przez Amtraka składy mogą poruszać się z prędkością maksymalną 125 m/h czyli ok. 200 km/h. Ogółem w USA i Kanadzie jeździ i zostało zamówionych, nie licząc najnowszego kontraktu, ok. 250 lokomotyw Charger oraz ponad 320 wagonów z rodziny Venture.
W komunikacie prasowym Amtrak podkreśla, że nowe składy będą wyposażone w gniazdka oraz porty USB przy każdym siedzeniu. Zmienione zostanie oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Po ostatnich problemach związanych z COVID-19 zdecydowano się także na nowe rozwiązania w zakresie wentylacji i klimatyzacji. W łazienkach możliwe będzie bezdotykowe korzystanie z urządzeń. Składy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Nowe miejsca pracy w SacramentoNowe składy zostaną wyprodukowane w należących do Siemens Mobility North America zakładach w Sacramento w Kalifornii. Fabryka ta postwała 30 lata temu i jest obecnie jednym z największych producentów taboru kolejowego w USA zatrudniający ponad 2,1 tys. osób.
Wprowadzenie nowych pociągów i wycofanie wagonów Amfleet I to jeden z elementów planu Amtraka, który ma na celu unowocześnienie floty i poprawę komfortu pasażerów. Oprócz nowych lokomotyw i wagonów zaplanowano także
modernizację części floty, a wcześniej zdecydowano o zakupie nowych składów Acela. Amtrak prowadzi także działania w zakresie infrastruktury – wprowadzane są ciągłe ulepszenia na New York Penn Station. Otwarto nową halę dworcową Moynihan Train Hall w Nowym Jorku. Rozwijane są stacje w Chicago, Waszyngtonie, Baltimore i Filadelfii.
Warto także podkreślić, że amerykański przewoźnik kolejowy doczekał się rzędowego wsparcia. W ramach American Rescue Plan Act, firmowanego przez nowego prezydenta Joe Bidena, udało się zabezpieczyć
1,7 mld dolarów wsparcia dla Amtraka. W najbliższych latach planowane są także znaczne inwestycje w rozbudowę infrastruktury kolejowej, a sam Amtrak,
który niedawno obchodził 50. urodziny, może
liczyć nawet na 80 mld USD. W ramach
American Jobs Plan zakładane są wydatki na poziomie 2 bln USD w ciągu najbliższych 15 lat. Nowa administracja zapowiada, że będzie to największy program inwestycyjny od czasu budowy Systemu Autostrad Międzystanowych. Celem ma być stworzenie milionów nowych miejsc pracy, odbudowa krajowej infrastruktury oraz zapewnienie USA pozycji, w której będę one mogły konkurować z Chinami.