Partnerzy serwisu:
Biznes

USA - trudny rynek dla eksporterów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
23-10-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rafamet, 23 października 2008

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
USA - trudny rynek dla eksporterów
Amerykański rynek zbytu, choć rosnący, jest wciąż niewielki dla europejskich producentów obrabiarek do obróbki kolejowych zestawów kołowych. Jednym z powodów tego jest podejście tamtejszych przedsiębiorców do gospodarowania materiałami.

- Dla nas to bardzo specyficzny rynek, zdecydowanie mniejszy, niż europejski. Z jednej strony koleje amerykańskie są największym tonażowo na świecie przewoźnikiem towarów, gdyż obsługują do 50 proc. potrzeb przewozowych kraju, z drugiej zaś realizują politykę eksploatacji zestawów kołowych, którą trudno nazwać oszczędną. Do niedawna w USA używano kół kolejowych jednorazowo, szczególnie do wagonów towarowych. Nie regenerowano ich – mówi Maciej Michalik, wiceprezes zarządu Fabryki Obrabiarek Rafamet SA z Kuźni Raciborskiej, jednego z kilku producentów na świecie, produkujących specjalistyczne obrabiarki m.in. do regeneracji profilu kół kolejowych.

Jednak przymus oszczędności również w zakresie drogich i deficytowych zestawów kołowych jest już odczuwany w kolejach amerykańskich i szybko generować będzie zapotrzebowanie na urządzenia z zakresu pełnej oferty Rafamet SA, a nie tylko, jak dotąd, na obrabiarki do produkcji kół nowych.

Polska spółka nie rezygnuje więc z udziału w tamtejszym rynku i jest w stanie zaoferować odpowiednie rozwiązania wykorzystywane zarówno w procesie regeneracji zestawów kół jak i w ich produkcji. - Jesteśmy w trakcie realizacji kontraktu o wartości ponad 5 mln zł dla naszego amerykańskiego partnera. Zamówienie dotyczy pięciu specjalistycznych wytaczarek typu WB 90 do kół lokomotyw, czyli komponentu mechanicznego. Jest to produkt bardzo nowoczesny i wydajny, dedykowany głównie na rynek amerykański, ze względu na obowiązującą tam technologię budowy zestawu kołowego i zapewne moglibyśmy sprzedawać go w większych ilościach, gdyby nie ograniczenia wynikające z relacji kursowych dolara. W tym przypadku sprzedaż komponentu mechanicznego wyeliminowała do akceptowalnego poziomu ryzyko kursowe związane z zakupami komponentów np. elektroniki czy hydrauliki ze strefy dolarowej oraz euro - wyjaśnia Maciej Michalik

Wahania kursowe walut, a przede wszystkim spadek wartości dolara wobec złotówki, pomimo obserwowanej ostatnio zmiany, stanowią bolączkę eksporterów w każdej branży, szczególnie tam, gdzie realizacja kontraktu wymaga czasu. Przy współpracy z rynkiem amerykańskim dodatkowym problemem staje się kwestia rozliczeń. W przypadku podpisania umowy w dolarach europejski producent zwykle musi kupować komponenty w strefie euro. Przy obecnych relacjach kursowych jest to niekorzystne. Kontrakt, który obecnie jest realizowany przez Rafamet SA, został zawarty w dolarach, jednak spółka zamierza przedsięwziąć odpowiednie kroki także i w tym kierunku. - W przyszłości zamierzamy definitywnie wyeliminować tego typu dylematy i podpisywać, o ile będzie to możliwe, umowy tylko w euro, nawet z klientami z USA, co zresztą już miało miejsce – zapowiada Maciej Michalik.

Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na regenerację kół ze strony właścicieli taboru szynowego w USA Rafamet spodziewa się zwiększonego zainteresowania swoją ofertą. - Producentów obrabiarek do regeneracji kół pojazdów szynowych jest tylko kilku na świecie, w tym także Rafamet –dodaje z dumą wiceprezes Michalik.

Realizowany kontrakt dotyczy dostawy kolejnych pięciu sztuk wytaczarek do kół pojazdów szynowych typu WB 90. Umowa została zawarta w lutym 2008 r. z firmą Contemporary Machinery & Engineering Services z USA. Na przełomie sierpnia i września dwie pierwsze wytaczarki zostały wysłane do klienta.

Fabryka Obrabiarek Rafamet SA z Kuźni Raciborskiej jest jednym z czołowych w świecie producentów obrabiarek specjalnych dla kolejnictwa. Wykonuje również urządzenia specjalistyczne dla odbiorców w przemyśle stalowym, czy energetycznym. Wyroby Rafamet SA wykorzystywane są również w sektorze maszynowym, lotniczym oraz zbrojeniowym. Udział eksportu w sprzedaży wynosi ok. 70-80 proc.

 

\

* Pierwsza z pięciu gotowych wytaczarek w trakcie załadunku dla klienta.

\

* WB 90 prezentowana na stoisku Rafamet w 2006 roku na targach Innotrans Berlin, w których firma będzie uczestniczyła także w tym roku (fot. Rafamet).

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5