Według orzeczenia prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Małgorzaty Krasnodębskiej - Tomkiel, francuski Cogifer nie będzie mógł zakończyć procedury przejęcia polskich zakładów KolTram, zajmujących się produkcją przede wszystkim rozjazdów kolejowych.
Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Cogifer Polska złożyły wniosek o przejęcie kontroli nad spółką KolTram. Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego prezes Urzędu uznała, że w wyniku przejęcia przez Cogifer kontroli nad KolTram, konkurencja na krajowym rynku sprzedaży rozjazdów kolejowych oraz bocznicowych, w tym części do tych rozjazdów, zostanie istotnie ograniczona. Prezes UOKiK wzięła pod uwagę przede wszystkim strukturę rynku. Obecnie działają na nim trzy liczące się podmioty. Po dokonaniu koncentracji pozostałyby dwa, z dużą przewagą połączonych Cogifer i KolTram. Ponadto wysoki koszt wejścia na rynek oraz bariery prawne w istotny sposób ograniczają pojawienie się ewentualnych konkurentów.
"Ograniczenie konkurencji, do jakiego doszłoby po dokonaniu koncentracji, w istotny sposób utrudniłoby odbiorcom rozjazdów możliwości negocjowania warunków zamówień. Stąd też prezes UOKiK wydała decyzję zakazującą przejęcia przez Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Cogifer Polska kontroli nad spółką Koltram" - czytamy w oświadczeniu UOKiK.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, zamiar koncentracji podlega obowiązkowi zgłoszenia, jeżeli łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro na terytorium Polski. UOKiK uprawniony jest do badania rynkowych skutków fuzji i przejęć, a nawet blokowania transakcji, które mogą trwale zakłócić konkurencję na rynku. Oceniając koncentrację, prezes Urzędu może wydać zgodę na jej dokonanie, uzależnić ją od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków bądź też zakazać transakcji.
Prezes UOKiK ma możliwość zakazania określonej koncentracji jeżeli uzna, że w jej wyniku konkurencja zostanie istotnie ograniczona, w szczególności poprzez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku. Pod tym pojęciem rozumie się taką pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku przez stworzenie możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów. O istotnym ograniczeniu konkurencji mogą świadczyć takie czynniki, jak np. nieproporcjonalnie mała siła rynkowa pozostałych konkurentów lub odbiorców, brak wolnych mocy produkcyjnych w posiadaniu innych uczestników rynku niż uczestnicy koncentracji, istniejące bariery wejścia na rynek (ograniczenia prawne, zawierane powszechnie kontrakty długoterminowe, szczególne przyzwyczajenia konsumentów).