- Województwo Śląskie do dnia 25 sierpnia 2010 r. nie zawarło ze spółką Przewozy Regionalne umowy rocznej na świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich na obszarze województwa śląskiego – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Witold Trólka z biura prasowego UMWŚ, odnosząc się także do ubiegłotygodniowego wykolejenia jednego z Flirtów.
Krzysztof Kuś, „Rynek Kolejowy”: W ubiegłą środę miał miejsce wypadek jednego ze śląskich Flirtów. Można prosić o ocenę tego zdarzenia? Jaka jest skala zniszczeń pojazdu? Czy można już wstępnie szacować koszty naprawy składu?
Witold Trólka, biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego: Przyczyny wykolejenia w dniu 18 sierpnia 2010 r. elektrycznego zespołu trakcyjnego typu Fllirt bada Państwowa Komisja Wypadków Kolejowych. Pojazd znajdujący się obecnie w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Katowicach jest poddawany przez przedstawiciela producenta wstępnym oględzinom. Specjalista ze Stadler Bussnang ma zająć się oceną uszkodzeń i wstępnie oszacować koszt naprawy. Stadler czynności te zobowiązał sie wykonać w jak najkrótszym czasie. Dopiero po dokonaniu oceny zniszczeń będzie można określić niezbędny czas do przeprowadzenia wymaganych napraw.
Z czterech Flirtów tylko dwa są obecnie w ruchu. Jeden z pojazdów od kilku miesięcy jest wyłączony z użytkowania. Można poznać przyczynę takiego stanu?
Pojazd EN75-001 jest wyłączony z eksploatacji z powodu uszkodzenia pantografu.
Jak kształtują się w woj. śląskim statystyki przewozowe za I i II kwartał 2010?
Województwo Śląskie do dnia 25 sierpnia 2010 r. nie zawarło ze spółką Przewozy Regionalne umowy rocznej na świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich na obszarze województwa śląskiego, na podstawie której przewoźnik jest zobowiązany składać kwartalne raporty informacyjne. Wobec powyższego Urząd Marszałkowski nie dysponuje danymi dotyczącymi ilości przewiezionych pasażerów w I i II kwartale bieżącego roku jak i zrealizowanej przez Przewozy Regionalne na obszarze województwa pracy przewozowej w analogicznym okresie.
Przypominijmy, że w 5-letniej umowie ramowej zawartej pomiędzy PR a UMWŚ, obowiązującej od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2012 r. jest następujący zapis (paragraf 3, pkt. 5): "W przypadku nie zawarcia Umowy rocznej przez rozpoczęciem kolejnego nowego roku Organizator przewozów może przekazywać na rachunek bankowy Przewoźnika dotację w formie comiesięcznych rat jako zaliczkę w wysokości określonej w Umowie rocznej roku poprzedniego". Brak podpisania umowy rocznej nie jest więc równoznaczny z tym, że UMWŚ nie płaci Przewozom Regionalnym. Wpłaca comiesięczne zaliczki. Między innymi ten problem jest poruszony w rozmowie z z sekretarzem województwa śląskiego, Łukaszem Czopikiem, jaka ukaże się we wrześniowym wydaniu "Rynku Kolejowego".