Po likwidacji pociągów z Koluszek do Drzewicy i Radomia pozbawiony obsługi został dopiero co wyremontowany przystanek Tomaszów Mazowiecki Białobrzegi. Szanse na powrót połączeń wydają się niewielkie, bo łódzki urząd marszałkowski uzależnia wznowienie kursów od otrzymania dotacji z pieniędzy samorządów gminnych.
13 grudnia zlikwidowane zostały wszystkie kursy regionalne kursujące na linii nr 22 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Drzewicą. Prowadzony jest tam tylko ruch pociągów dalekobieżnych jadących z Łodzi do Krakowa przez Centralną Magisstralę Kolejową – zjeżdżają one w Radzicach z linii do Radomia i kierowane są łącznicą na CMK. Co oczywiste, nie zatrzymują się na mniejszych przystankach pomiędzy Tomaszowem a Radzicami.
Tymczasem jesienią tego roku otwarty został po remoncie przystanek Tomaszów Mazowiecki Białobrzegi (szerzej o sprawie przeczytasz TUTAJ) Na peronie stanęła nowa wiata, powstał nowy system informacji pasażerskiej, odnowiono nawierzchnię. Nowości służyły podróżnym jedynie przez kilka tygodni, bo termin zakończenia robót niemal zbiegł się z zawieszeniem ruchu.
PKP PLK argumentowała, że właśnie podnoszenie standardu linii, także w zakresie infrastruktury dla oczekujących, może przyczynić się do przyszłego rozwoju oferty. – Są trasy, na których po remoncie wrócił regionalny ruch pasażerski. To właśnie remont sprawił, że wróciły na nie pociągi, bowiem przewoźnicy mieli możliwość wprowadzenia nowych i szybkich połączeń także w obsłudze regionu – mówił nam w zeszłym tygodniu Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Plany UMWŁ są kluczowe dla wykorzystania przystanków
Jak zauważa jednak łódzki urząd marszałkowski, przed rozpoczęciem remontu przystanku nie skonsultowano prac z organizatorem przewozów regionalnych w województwie łódzkim, którego plany są kluczowe dla kształtu sieci przystankowej. – Zarządca infrastruktury nie konsultował przeprowadzenia inwestycji ani obsługi połączeń na linii komunikacyjnej Tomaszów Mazowiecki – Drzewica – stwierdza Jacek Grabarski z wydziału komunikacji społecznej i promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Przedstawiciel urzędu przypomina, że likwidacja połączeń związana była z bardzo niskim zainteresowaniem podróżnych. – Frekwencja nie przekraczała średnio 10 pasażerów w pociągu – wskazuje. Dodaje też, że tabor elektryczny, jaki jest w dyspozycji UMWŁ i przewoźnika, ma wielokrotnie więcej miejsc siedzących, i że UMWŁ nie podejmie się wznowienia ruchu wyłącznie ze środków własnych.
Samorządy lokalne póki co nie wyraziły chęci współfinansowania
– Utrzymanie funkcjonowania ww. przewozów wymagałoby partycypacji w części kosztów przez partnerów lokalnych – ocenia Jacek Grabarski. – Województwo w październiku zwróciło się do gminy i miasta Drzewica oraz do miasta Tomaszów Mazowiecki z propozycją dofinansowania części kosztów, jednak do tej pory takiego dofinansowania nie udało się pozyskać – stwierdza.
Jak usłyszeliśmy, UMWŁ nadal zainteresowany jest wznowieniem przewozów pomiędzy Tomaszowem a Radomiem, ale tylko pod warunkiem uczestnictwa finansowego w przedsięwzięciu przez jednostki samorządu niższego szczebla. Póki co więc prawdopodobnie nowo wyremontowany przystanek podziwiać będą głównie pasażerowie przelotowych pociągów Intercity, które mijają go z pełną prędkością.