Województwo łódzkie chce zintensyfikować działania wokół budowy systemu kolei aglomeracyjnej w Łodzi w związku ze staraniami o przyznanie miastu prawa organizacji wystawy Expo 2022. Pociągi na głównych ciągach miałyby jeździć podczas imprezy co 8 do 10 minut. Wykorzystano by wówczas także planowany łącznik do łódzkiego portu lotniczego.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zaprezentował plan wsparcia Łodzi w staraniach o organizację wystawy Expo 2022. Samorząd wojewódzki zapowiada, że przygotowania do imprezy będą okazją do silnej integracji regionu. Mają w tym pomóc szeroko zakrojone działania infrastrukturalne, w których znaczącą pozycję mają mieć inwestycje w kolej.
Sieć parkingów przy stacjach kolejowych – Jako Urząd uczestniczymy w przygotowaniu koncepcji Expo. Strumień odwiedzających będzie mógł docierać do Łodzi dzięki rozwiązaniu komunikacyjnemu opartemu o Łódzką Kolej Aglomeracyjną – mówi marszałek województwa Witold Stępień. Proponuje on, by zorganizować parkingi typu park&ride na obrzeżach aglomeracji, do których goście dojeżdżaliby z podłódzkiego węzła autostradowego. Stamtąd w odstępach 8 – 10 minut odjeżdżać miałyby pociągi dowożące do ścisłego centrum Łodzi, na nowy dworzec Łódź Fabryczna.
Koncepcja ta opiera się na mającym powstać tunelu średnicowym łączącym wciąż nieotwarty podziemny dworzec ze stacjami Żabieniec (wylot północny) i Kaliska (wylot południowy). – Według harmonogramu, między czerwcem a sierpniem tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe mają ogłosić przetarg na realizację inwestycji w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Jesienią 2018 r. rozpocząć ma się budowa tunelu, a oddanie go do użytku planowane jest na koniec 2021 r. – mówi Arnold Lorenc z wydziału informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Pociągiem na lotnisko tylko po ostatecznych decyzjach ws. tuneluSamorząd liczy więc na to, że budowa zakończy się planowo i wystawa, która ma szanse odbyć się w Łodzi w kilka miesięcy później, będzie mogła być obsłużona dzięki tunelowi. Goście światowej imprezy mieliby skorzystać jednak także i z innej nowej linii – odnogi na łódzkie lotnisko im. Władysława Reymonta. W jego okolicach miałby się znaleźć także jeden ze wspomnianych parkingów park&ride.
– Linia kolejowa do lotniska jest uzasadniona ekonomicznie tylko w sytuacji istnienia tunelu i sprawnego dojazdu do centrum miasta oraz w dalszych kierunkach – zastrzega jednak Arnold Lorenc. – Rozpoczęcie prac przy tunelu jest determinantem prac nad odgałęzieniem kolejowym na łódzkie lotnisko – dodaje przedstawiciel UMWŁ.
Linia Tomaszów – Opoczno łącznikiem do CMK? – Liczymy też na wsparcie inwestycji wychodzących poza aglomerację łódzką. Chodzi tu np. o linię nr 16 na odcinku Zgierz – Kutno, a także o ciąg przez Koluszki, Tomaszów Mazowiecki i Opoczno do Centralnej Magistrali Kolejowej – wymieniał na poświęconej wystawie Expo konferencji prasowej Witold Stępień.
Łódzkie planuje zelektryfikować odcinek Tomaszów – Opoczno. W zamierzeniach jest więc wykorzystanie tego odcinka służącego dziś wyłącznie ruchowi regionalnemu do przewozów dalekobieżnych po dobudowaniu potrzebnych łącznic.