- Zarząd województwa dolnośląskiego nie planuje likwidacji połączenia do Drezna - informuje Agnieszka Zakęś, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Jak już dziś pisaliśmy, w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w postępowaniu na udzielenie "Świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego - wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich realizowanych w województwie dolnośląskim w terminie od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2013 r.", w tabeli zawierającej wykaz linii komunikacyjnych i założenia do rozkładu jazdy (liczba par pociągów), przy trasie Wrocław - Legnica - Węgliniec - Zgorzelec - Goerlitz - (Dresden) widnieje dopisek, iż dotyczy to tylko okresu do 31 maja 2013 r.
UMWD uspokaja, że nie ma niebezpieczeństwa likwidacji połączenia. - Wręcz przeciwnie – w związku ze zmianą stanu prawnego wprowadzonego Ustawą o publicznym transporcie zbiorowym województwo stało się organizatorem połączeń transgranicznych i wywiązuje się z tego obowiązku. Wszystkie połączenia na czterech dolnośląskich kolejowych przejściach granicznych zostały objęte umową między przewoźnikiem a samorządem w 2012 roku - informuje dyrektor Zakęś.
- Jednocześnie należy mieć świadomość, że nowe połączenia to wielkie obciążenie dla budżetu województwa i utrzymanie połączeń transgranicznych to kosztowne zadanie. W przypadku połączenia z Wrocławia do Drezna pełni ono de facto rolę połączenia międzynarodowego o zasięgu daleko wykraczającym poza podstawową relację. Stąd w czasie otwartych konsultacji województwo zwróciło się do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z prośbą o ujęcie wzmiankowanego połączenia w swoim Planie zrównoważonego rozwoju transportu, którego opracowanie jest obowiązkiem wynikającym z przywołanej wcześniej ustawy PTZ. Strona rządowa przychyliła się do wniosku województwa, uwzględniając we wzmiankowanym planie połączenia i na tym ciągu, jednocześnie nie wskazując daty, kiedy fakt taki mógłby mieć miejsce. Samorząd wskazuje datę 31 maja nie jako dzień rozwiązania połączenia, ale jako dzień gdy w opinii Urzędu zakończy się możliwość finansowania z budżetu województwa. Jednocześnie województwo wraz z przewoźnikiem podejmuje kroki celem uzyskania stanowiska MTBiGM w sprawie. Nie można więc mówić o zawieszeniu połączenia, a jedynie o próbach zmiany metody i stron jego kontraktacji - dodaje Agnieszka Zakęś.