Dwa miesiące temu PKP PLK i Alstom podpisały największą jak dotąd umowę na utrzymanie systemów sterowania ruchem. Jej maksymalna wartość netto to 53,3 mln zł netto.
O podpisaniu umowy serwisowej obie strony informowały w połowie lutego, jednak aż do teraz czekaliśmy na ujawnienie jej kwoty. Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" PKP PLK, wartość wynagrodzenia objętego umową z firmą Alstom na lata 2024-2025 może wynieść maksymalnie ok. 53,3 mln zł netto. Umowa została zawarta z wolnej ręki, ze względu na to że urządzenia musi obsługiwać producent (wcześniej Bombardier ZWUS, przejęty przez Alstom).
Aż 27 LCSów w umowie- Zakres umowy obejmuje wszystkie użytkowane urządzenia komputerowe produkcji Alstom Polska S.A. instalowane od roku 2000, które są aktualnie po okresie gwarancyjnym. Są to m.in. systemy stacyjne, blokady liniowe oraz systemy zasilania i transmisji. Umowa obejmuje 148 obiektów stacyjnych (np. system EBI Lock, Sel-1), 180 obiektów liniowych (m.in. urządzenia blokad liniowych SHL-12) i 27 obszarów lokalnych centrów sterowania (np. system nadrzędny EbiScreen) - informuje Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK.
W informacji prasowej Alstom informował, że celem umowy jest zapewnienie serwisu pogwarancyjnego wyprodukowanych przez Alstom urządzeń i systemów komputerowych sterowania ruchem kolejowym, systemu niezajętości torów (SOL) oraz zasilania. Zakres świadczonych usług uwzględnia m.in. prowadzenie nowoczesnego systemu zgłoszeń, realizacja okresowych przeglądów i bieżących napraw, zarządzanie częściami zamiennymi, raportowanie oraz szkolenia. Umowa została podpisana na dwa lata, do końca 2025 roku.
Celem przyspieszenie usuwania usterek – Kontrakt z PKP PLK ma najszerszy zakres i wartość działań serwisowych na tle dotychczas zawieranych umów przez katowicki oddział Alstom. To także trzecia z rzędu umowa tego typu z zarządcą narodowej sieci kolejowej. Naszym wspólnym celem jest dbałość o bieżące utrzymanie systemów srk, oraz przyspieszenie czasu usuwania ewentualnych usterek. Wierzę, że kompetencje i zaangażowanie całego zespołu Alstom przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności kolei jako komfortowego, bezpiecznego, niezawodnego i przyjaznego środowisku środka transportu – podkreśla Adam Juretko, dyrektor zarządzający katowickiego oddziału Alstom Polska cytowany w komunikacie.
Z kolei w komunikacie PKP PLK można było znaleźć informację, że umowa realizowana jest na terenie 17 spośród 23 Zakładów Linii Kolejowych, a celem współpracy PLK SA i Alstom Polska jest "utrzymanie sprawnego działania systemów srk oraz zapewnienie szybkiej reakcji na ewentualne naprawy urządzeń objętych umową". Po niedawnej awarii w Łodzi PLK
wezwała jednak firmę do szybszej (niż ośmiogodzinna) naprawy.