Dziś o godzinie 9:30 Pesa podpisała w Berlinie umowę ramową z Deutsche Bahn na dostawę nawet 470 pociągów w ciągu pięciu lat. Wypełnienie kontraktu w całości zapewniłoby Pesie prawie 5 miliardów złotych.
Kontrakt podpisali: Ulrich Homburg, szef działu pasażerskiego Deutshce Bahn, dr Voleker Kefer, szef infrastruktury i techniki DB, oraz wiceprezesi Pesy: Marcin Jędryczka i Robert Świechowicz. Umowa przewiduje dostawę w dwóch zadaniach: do 120 pociągów spalinowych Link o prędkości maksymalnej 120 km/h i pojemności od 50 do 100 miejsc, oraz aż 350 Linków o prędkości maksymalnej 140 km/h i pojemności od 50 do 220 miejsc.
Ilość zamawianych pojazdów będzie zależna od przetargów na przewozy, które wygra niemiecki narodowy przewoźnik. Umowa będzie ważna do 2018 roku z opcją przedłużenia o dwa lata. Od momentu złożenia konkretnego zamówienia na partię pociągów Pesa będzie zobowiązana dostarczyć spalinowe zespoły trakcyjne bez podpisywania dalszych umów. Według Pesy, terminy dostawy zapisane w umowie są „rynkowe”. Zamówienie wszystkich pojazdów kosztowałoby Deutsche Bahn w sumie 1,2 mld euro.
- Pesa wygrała stosunkiem jakości do ceny. Jest to wielki dzień dla Deutsche Bahn, bo oznacza wprowadzenie w życie programu modernizacji taboru spalinowego – powiedział Ulrich Homburg. - Podpisanie kontraktu z tak znamienitym przewoźnikiem to wielkie wyzwanie, ale jestem pewien, że mu podołamy – stwierdził Świechowicz. – Proponowany przez nas pojazd Link jest najbardziej dopracowanym spalinowym zespołem trakcyjnym w Europie. Jest to pierwszy pojazd, który spełnia cztery scenariusze zderzeniowe – dodał.
Więcej na temat kontraktu Pesy i DB już wkrótce na portalu „Rynek Kolejowy”.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji prezentującej zdjęcia Linka w barwach niemieckiego przewoźnika Oberpfalzbahn. Zdjęcia można zobaczyć tutaj. Zdjęcia Linka wyprodukowanego dla Kolei Czeskich można obejrzeć tutaj.