Partnerzy serwisu:
Prawo

Umowa o budowie i utrzymaniu mostów kolejowych pomiędzy RP a RFN

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-02-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ministerstwo Infrastruktury, 26 lutego 2008

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Umowa o budowie i utrzymaniu mostów kolejowych pomiędzy RP a RFN
26 lutego minister infrastruktury Cezary Grabarczyk oraz minister transportu, budownictwa i rozwoju miast RFN Wolfgang Tiefensee podpisali we Frankfurcie nad Odrą Umowę między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych w ciągu linii kolejowych o znaczeniu państwowym w RP i w ciągu federalnych linii kolejowych w RFN.

To pierwszy tak wysokiej rangi dokument, który reguluje zasady współpracy dwustronnej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w specyficznym obszarze związanym z budową, odbudową i utrzymaniem mostów kolejowych na polsko-niemieckiej granicy państwowej.

Podczas uroczystości minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział, że „Umowa stanowi ważny krok ku zbliżeniu dwóch sąsiadów. Budowa mostów łączy, pozwala rozwijać związki przedsiębiorców, ożywiać gospodarki naszych krajów, a także łączyć innych partnerów w Unii Europejskiej. Dzięki tym mostom zostanie udrożniona komunikacja kolejowa prowadząca z Europy do Azji”.

Ze względu na stan techniczny istniejących mostów, pilnym zadaniem stało się stworzenie podstaw prawnych do budowy nowych kolejowych mostów granicznych zlokalizowanych na osi Wschód – Zachód:
- mostu Kunowice – Frankfurt nad Odrą w Paneuropejskim Korytarzu Nr II (Berlin – Warszawa – Mińsk – Moskwa – Niżnyjnovgorod);
- mostu Węgliniec – Horka na Nysie Łużyckiej w Paneuropejskim Korytarzu Nr III (Drezno – Wrocław – Kraków – Lwów – Kijów).

Zgodnie z podpisaną Umową wybudowanie i utrzymanie mostu na Odrze Kunowice – Frankfurt wraz z finansowaniem wszystkich związanych z tym robót jest obowiązkiem Strony Niemieckiej, natomiast wybudowanie i utrzymanie mostu na Nysie Łużyckiej Węgliniec – Horka wraz z finansowaniem robót jest obowiązkiem Strony Polskiej. Strona, która wybuduje most, przejmuje na siebie jego utrzymanie. Przyjęto zasadę, że jedna ze Stron projektuje, buduje i finansuje obiekt w całości.

Podpisana dzisiaj Umowa ułatwia rozwiązywanie problemów dotyczących zagadnień techniczno-projektowych w trakcie budowy mostów. Wprowadza także uproszczone zasady rozliczania podatków związanych z realizowanymi na jej podstawie przedsięwzięciami, co poprawi współpracę w tym zakresie pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec.

Umowa będzie miała wpływ na generowanie nowych inwestycji, które sprzyjać będą rozwojowi międzynarodowego transportu kolejowego i intermodalnego między obu państwami oraz tranzytu w ramach Euroazjatyckiej współpracy transportowej.

W uroczystości podpisania Umowy uczestniczyli również podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Jankowski, koordynator niemieckiego rządu ds. współpracy z Polską Gesine Schwan, Ambasador RP w RFN dr Marek Prawda, a także przedstawiciele kierownictw Deutsche Bahn oraz PKP PLK.

Po podpisaniu Umowy ministrowie udali się na miejsce, w którym zostanie w sposób symboliczny rozpoczęta budowa mostu we Frankfurcie nad Odrą. Termin zakończenia budowy tego mostu zaplanowany jest na 2008 rok, natomiast mostu na Nysie Łużyckiej w 2011 r.

\

\

* Fot. Ministerstwo Infrastruktury.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5