PKP Intercity podpisało umowę z Alstomem na wymianę wykładzin w 10 pociągach Pendolino. Będzie to kosztować miliony złotych.
Już we wrześniu informowaliśmy, że PKP Intercity
negocjuje bez przetargu z producentem pociągów Pendolino wymianę wykładziny podłogowej w dziesięciu pojazdach serii ED250. Ostatecznie umowa została zawarta 2 października, a jej wartość jest trochę mniejsza, niż na początku negocjacji – ostatecznie wyniesie to 682 tys. euro netto, czyli ok. 3,8 mln zł brutto. Przeliczając to na długość dziesięciu 187-metrowych pociągów, wychodzi ponad 2 tysiące złotych za metr bieżący wykładziny.
Jak pisaliśmy, już na etapie przetargu zapisano pełne utrzymanie pojazdu przez producenta. Dlaczego więc przewoźnik zapłaci miliony za wykładziny? – Wymiana wykonana w części pojazdów serii ED250 (Pendolino) wynika z ich zużycia eksploatacyjnego (utrzymanie kontraktowe) oraz uszkodzeń kwalifikowanych jako „wandalizm” – są to m.in. plamy z jedzenia, napojów i inne zabrudzenia trudne bądź niemożliwe do usunięcia (które pozostają poza kontraktowymi usługami utrzymania) – tłumaczyło w odpowiedzi na pytania ,,Rynku Kolejowego" biuro prasowe PKP Intercity. Na koszt Alstom wymieniona zostanie druga połowa dywaników.
W zamówieniu zapisano z kolei, że z uwagi na "konieczność ingerencji wykonawcy w zabudowę pojazdu" obowiązkowe jest posiadanie dokumentacji konstrukcyjnej Pendolino, a technologia wymiany wykładziny wymaga uprzedniego obszernego demontażu elementów zabudowy wnętrza pojazdu takich jak: fotele pasażerskie, regały bagażowe, cokoły i ścianki działowe oraz wymaga również ingerencji w układ elektryczny w postaci demontażu grzejników. – Poprawny demontaż i montaż ww. elementów, jak również montaż wykładziny jest możliwy do zrealizowania jedynie w oparciu o szczegółową dokumentację konstrukcyjną –wyjaśnia przewoźnik. Prawa te posiada na wyłączność Alstom Konstal.
PKP Intercity zapewnia, że na etapie zakupu i dostawy pojazdów "zamawiający zagwarantował sobie prawo do dokumentacji technicznej w najszerszym możliwym zakresie, na które zezwalały warunki rynkowe"; co ciekawe, dokumentacja posiadana przez przewoźnika umożliwia poprawną wymianę wykładziny podłogowej ale (jak wskazał Alstom) nie obejmuje prawa własności intelektualnej. Nie można zatem zlecić wykonania usługi innemu podmiotowi. Nie ma tu jednak odpowiedzi na pytanie, czy prac nie mogliby wykonać sami pracownicy PKP IC.
Kontrakt na dostawę 20 składów Pendolino, budowę zaplecza technicznego w Warszawie i utrzymanie składów przez maksymalnie 17 lat, kosztował PKP Intercity 2,64 mld zł (665 mln €). Pociągi pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem kursują od grudnia 2014 roku.
Uzupełnienie: Stanowisko PKP Intercity
Wymiana wykładzin w pociągach serii ED250 wynika z ich zużycia eksploatacyjnego oraz uszkodzeń. Są to między innymi plamy z jedzenia i napojów i inne zabrudzenia trudne bądź niemożliwe do usunięcia, które pozostają poza kontraktowymi usługami utrzymania świadczonymi przez producenta pojazdu. Wymiana będzie kosztowała 68 200 euro netto na każdym z 10 pojazdów, natomiast wymiana jednego metra kwadratowego wykładziny kosztować będzie 217 euro netto [1212 zł za m2 - przyp. RK]
. Cena uwzględnia demontaż starej wykładziny i niektórych elementów wyposażenia pojazdu, oczyszczenie powierzchni, materiały niezbędne do montażu oraz samą wykładzinę spełniającą rygorystyczne normy palnościowe potwierdzone certyfikatem, a także okres 24-miesięcznej gwarancji.
Cezary Nowak
rzecznik prasowy PKP Intercity