W siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu podpisano dzisiaj (23.08.) umowę pomiędzy Województwem Wielkopolskim a Pesą na dostawę kolejnych 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi dotrą do zamawiającego na początku 2019 roku.
– Konsekwentnie inwestujemy w pasażerski tabor kolejowy, polepszając komfort i bezpieczeństwo podróżowania naszymi pociągami. Postanowiliśmy zakupić 10 nowych pięcioczłonowych pociągów, które dedykujemy do eksploatacji Kolejom Wielkopolskim – mówił Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Przypomniał także, że samorząd województwa jest już właścicielem 22 autobusów szynowych i 22 ezt wyprodukowanych przez Pesę, a zakupionych w ubiegłej perspektywie finansowej UE w ramach WRPO 2007-2013.
Jak zapowiada Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego, nowe Elfy pojadą na najbardziej obleganych trasach w godzinach szczytu. Przewidywane do zakupu i modernizacji elektryczne zespoły trakcyjne będą eksploatowane na następujących odcinkach linii kolejowych: linii nr 271 Poznań Główny– Rawicz, linii nr 272 Poznań Główny – Jarocin, linii nr 272 Poznań Główny– Ostrów Wielkopolski, linii nr 272/281 Poznań Główny– Krotoszyn oraz linii nr 351 Poznań – Krzyż.
Będą odświeżacze powietrza
– Nowe pociągi spełniają wszelkie normy kolejowe obowiązujące w całej Europie. Wyposażone są w 285 miejsc siedzących, system informacji i monitoringu, internet oraz urządzenia ratujące życie (defibrylatory), a także klimatyzację i system odświeżający powietrze. Podróż będzie pachniała bezpieczeństwem i nowoczesnością – powiedział Sebastian Kamecki, członek zarządu, dyrektor ds. Produkcji i Logistyki Pesa. Dodatkowo przedsionki są oddzielone od części pasażerskiej przeszklonymi drzwiami, drzwi wejściowe wyposażone będą w wysuwne stopnie szczelinowe.
Inwestycja o wartości 238 mln zł zrealizowana zostanie w I kwartale 2019 r. Województwo Wielkopolskie będzie wówczas dysponowało 66 jednostkami taborowymi, w tym 44 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Zakup pojazdów współfinansowany jest ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 (WRPO 2014+) w ramach projektu własnego Samorządu Województwa Wielkopolskiego pn.: „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup nowego i modernizację taboru dla wojewódzkich przewozów kolejowych”.
Średnio 600 km na dobę
10 elektrycznych pociągów, które zamawiają KW, będą rozpędzać się do 160 km/godz. Pojazdy będą pokonywać średniodobowo do 600 km. Nacisk osi na tor nie może być większy niż 18,5 tony, podłoga bez stopni ma znajdować się na wysokości 760 mm. Taka równa przestrzeń ma zajmować przynajmniej 90% długości przedziałów pasażerskich. Długość elektrycznego zespołu trakcyjnego pomiędzy sprzęgami końcowymi ma wynieść nie więcej niż 92 metry. W pojeździe przewidziano minimum 240 miejsc siedzących (Pesa zadeklarowała 282), z czego tylko maksymalnie 10 może być uchylnych. W środku znajdzie się także aż 5 automatów biletowych – po jednym na człon.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.