8 listopada o 10:15 marszałek województwa mazowieckiego podpisał z Pesą Bydgoszcz umowę na dostawę dwóch spalinowych wagonów silnikowych 214Mb typu SA135. Mają one zostać dostarczone do 9 grudnia.
Województwo mazowieckie zapłaci za jednoczłonowe pociągi 12,8 mln złotych. Wyda na ten zakup 7,3 mln zł dofinansowania z dotacji rządowej. Pociagi będą jeździć w barwach Kolei Mazowieckich od nowego rozkładu jazdy - Mazowsze jest takim regionem w którym proces usamorządowienia przewozów kolejowych jest zakończony i to z sukcesem. Wspólnie WKD i KM przewożą ponad 60 mln pasażerów rocznie. Dalszy zrównoważony rozwój województwa jest możliwy tylko przy dalszym rozwoju transportu kolejowego. Chodzi o dojazdy do szkoły i pracy, ale też o właściwy, logiczny rozwój sieci osadniczej - powiedział podczas podpisywania umowy marszałek województwa Adam Struzik.
- Firma Pesa jest naszym bardzo ważnym partnerem. Dzisiejsza umowa jest kolejnym etapem racjonalizacji. Chodzi o to, żeby ciężkie składy zastępować lekkimi szynobusami tam, gdzie są mniejsze potoki pasażerów. Chciałbym podziękować Pesie, bo kontrakt jest podpisywany późno, a pociągi mają to do siebie, że nie stoją na półce w sklepie. Liczę na to, że dostarczycie pojazdy w terminie i będą skutecznie wozić naszych pasażerów - zwrócił się od Pesy Struzik. - Te szynobusy będą kursowały na liniach Nasielsk - Sierpc oraz Kutno - Sierpc - uzupełnił wicemarszałek Krzysztof Strzałkowski.
- Tempo jest szalone, będziemy na trzy zmiany robić. Podjęliśmy ryzyko i rozpoczęliśmy budowę pojazdów od razu po ogłoszeniu przetargu. Inaczej byśmy nie zdążyli. Niestety, jak wiemy, pieniądze z rezerwy celowej dla województw przepadną, jeśli nie zostaną wykorzystane przed końcem roku. Nie powinno tak być powiedział "Rynkowi Kolejowemu" prezes Pesy Tomasz Żaboklicki.
- Z tej rodziny pojazdów jeździ w różnych województwach już ponad sto sztuk. Najważniejsze cechy pojazdu to poszycie aluminiowe, zastosowanie poduszek pneumatycznych w drugim stopniu osprężynowania, klimatyzacja i system zadania prędkości - powiedział członek zarządu Pesy Jerzy Berg.
- Z roku na rok Koleje Mazowieckie powiększają swój tabor. Jest to możliwe dzięki wsparciu samorządu - powiedział Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich. - Łącznie z tymi pociągami, na koniec roku będziemy mieli 297 pojazdów - dodał członek zarządu KM Czesław Sulima.