Już w tym roku w grudniu pociągi pasażerskie po wielu latach przerwy powrócą do popularnego miasta uzdrowiskowego w województwie kujawsko-pomorskim. Reaktywację połączeń poprzedzi remont linii kolejowej nr 245, łączącej Ciechocinek z Aleksandrowem Kujawskim na linii kolejowej nr 18. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na jego realizację po drugim przetargu.
Linia kolejowa nr 245, łącząca Aleksandrów Kujawski z Ciechocinkiem, została oddana do użytku już w 1867 roku. Była to odnoga otwartej 5 lat wcześniej Kolei Warszawsko-Bydgoskiej. W połowie lat 80. minionego stulecia trasa została zelektryfikowana. Ostatnich kilkadziesiąt lat przyniosło jednak poważny regres na linii kolejowej do Ciechocinka, który liczy obecnie 10 tys. mieszkańców. Od czerwca 2008 roku oferta została radykalnie ograniczona – do 5 par połączeń na dobę, podczas gdy wcześniej jeździło aż 15 par. W tym samym roku w grudniu zwiększono ofertę do 12 par, by 3 lata później całkowicie wstrzymać ruch pasażerski.
Od tego czasu regularne, całoroczne połączenia pasażerskie pomiędzy Aleksandrowem Kujawskim a Ciechocinkiem nigdy nie były realizowane, natomiast pociągi weekendowe w sezonie letnim w 2014 roku uruchomiła na własne ryzyko Arriva. Dynamiczny wzrost liczby pasażerów w ostatnich latach i coraz większa obecność zagadnienia wykluczenia komunikacyjnego w dyskursie publicznym spowodowały zwiększenie zainteresowania reaktywacją szeregu nieczynnych linii kolejowych. Wśród nich znalazła się także linia kolejowa nr 245. W roku 2023 w grudniu podpisano list intencyjny w sprawie reaktywacji przewozów pasażerskich po uprzednim remoncie.
PPM-T zrealizuje prace. W ekspresowym tempie
Pierwszy przetarg na jego realizację został ogłoszony pod koniec ubiegłego roku, natomiast w lutym został unieważniony i natychmiast ponowiony. Zakres prac obejmie wymianę nawierzchni torowej, modernizację 8 przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę rozjazdów na stacjach Ciechocinek i Aleksandrów Kujawski, a także zabudowę nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Przebudowane zostaną również perony, które zostaną podwyższone do 76 centymetrów i wydłużone do 150 metrów z możliwością dalszego wydłużenia o kolejnych 50 metrów. Prędkość szlakowa wzrośnie do 120 km/h, co umożliwi zapewnienie atrakcyjnego czasu przejazdu. Cała linia kolejowa nr 245 liczy niespełna 7 kilometrów długości, dlatego zrealizowanie jej remontu jeszcze w tym roku, pomimo pokaźnego zakresu prac, wydaje się realne.
Dziś w Ciechocinku doszło do podpisania umowy przez PKP Polskie Linie Kolejowe z wyłonionym w drugim przetargu wykonawcą, Pomorskim Przedsiębiorstwem Mechaniczno-Torowym, które wchodzi zresztą w skład grupy kapitałowej zarządcy polskiej infrastruktury kolejowej. Wartość brutto kontraktu wynosi blisko 47 mln zł. Umowę podpisali Piotr Kwapiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, oraz Michał Ulatowski, prezes zarządu PPM-T. Podczas uroczystości obecni byli również minister infrastruktury Dariusz Klimczak, prezes zarządu PKP PLK Piotr Wyborski, wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego Aneta Jędrzejewska oraz burmistrz Ciechocinka Jarosław Jucewicz.
Od 8 do 13 par pociągów na dobę
– Ciechocinek wraca na mapę kolejową Polski. Inwestycja zostanie zrealizowana w ekspresowym tempie, ponieważ będzie gotowa w listopadzie i zgodnie z zapewnieniem samorządu województwa kujawsko-pomorskiego wraz z nowym rozkładem kolejowym w grudniu do miasta będą przyjeżdżać pociągi pasażerskie. Jest to jedno z najbardziej popularnych i cieszących się znakomitą renomą uzdrowisk w Polsce, a dzięki remontowi i modernizacji linii kolejowej wiele osób będzie mogło w wygodny sposób przyjechać tu pociągiem – powiedział minister Klimczak. Przypomnijmy, że pierwotnie zakładano zakończenie realizacji prac w sierpniu.
Jak informowaliśmy w ostatnich dniach na łamach “Rynku Kolejowego”, samorząd województwa kujawsko-pomorskiego ogłosił już przetarg na realizację przewozów od grudnia 2025 do grudnia 2030. W tym okresie w relacji Ciechocinek – Aleksandrów Kujawski – Toruń kursować będzie średnio od 8 do 13 par pociągów na dobę, w tym w relacji wydłużonej do Bydgoszczy jedna lub pół pary. Zważywszy na fakt, iż wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał zaledwie kilka miesięcy na przygotowanie do realizacji umowy, można mieć wątpliwości, czy postępowanie ma faktycznie konkurencyjny charakter. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego zakłada, że jego rozstrzygnięcie nastąpi w dniu 28 kwietnia.