Właśnie podpisano umowę na opracowanie projektu oraz wykonanie właściwych prac rewitalizacyjnych na fragmencie linii 275, pomiędzy Lubskiem a Bieniowem. Dzięki temu pociągi po ponad 30 latach mają ponownie dotrzeć do Lubska. Projekt jest realizowany w ramach programu Kolej Plus.
Dzięki podpisanej umowie między PKP PLK a samorządem województwa lubuskiego możliwe będzie ogłoszenie przetargu na dokumentację i realizację prac budowlanych między Lubskiem a Bieniowem (linia kolejowa Wrocław Muchobór – Gubinek, nr 275). Szacunkowa wartość robót, obejmujących ok. 18-kilometrowy odcinek, to niemal 66 mln zł. O samym projekcie obszernie
pisaliśmy w tym miejscu.W 63 minuty z Lubska do Zielonej Góry
Po blisko 30 latach pociągi znów pojadą m.in. do Lubska i Jasienia. Ok. 25 tys. mieszkańców regionu ma zyskać dogodną możliwość podróży koleją. Przebudowany na ok. 18-km odcinku tor pozwoli na przejazdy pociągów z prędkością 120 km/h. Dzięki planowanej budowie tzw. „mijanki” w Letnicy trasa zostanie włączona w linię Zielona Góra Główna – Żary (nr 370), co pozwoli na zwiększenie przepustowości i dojazd z Lubska do Zielonej Góry w szacowanym czasie ok. 63 min.
Na trasie zaplanowano odtworzenie lub budowę zupełnie nowych przystanków w Lubsku (Lubsko Zachód, Lubsko, Lubsko Wschód), a także w Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz na wyremontowanej stacji Bieniów. Perony, przystosowane także do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się, zostaną wyposażone m.in. w wiaty, ławki i czytelne informacje.
Koniec prac w 2028 roku
– Program Kolej Plus likwiduje wykluczenie komunikacyjne i zwiększa dostęp do kolei. Dzięki podpisanej dziś umowie na rewitalizację linii kolejowej 275 z Bieniowa do Lubska mieszkańcy wschodniej części województwa lubuskiego po latach odzyskają dogodne połączenia kolejowe m.in. z Zieloną Górą. Wybudowane i przebudowane stacje oraz przystanki ułatwią korzystanie z pociągów wszystkim podróżnym. Nowe połączenia to także impuls sprzyjający rozwojowi regionu – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków” przewidywane jest obecnie w 2028 r.
Jeden z ośmiu projektów
Jak na razie projekt dotyczący Lubska jest jedynym zadaniem mającym zostać zrealizowanym w ramach programu Kolej Plus w województwie lubuskim.
Region pierwotnie złożył bowiem do programu aż 8 propozycji, lecz ostatecznie do późniejszych etapów
przeszły tylko dwa, ten dotyczący Lubska oraz
projekt mający pozwolić na rewitalizację połączenia Gorzów Wielkopolskie – Międzychód. To zadanie znalazło się ostatecznie na
liście rezerwowej rządowego programu.