Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plStacja Łowicz przed modernizacją
5 stycznia 2018 r. zostały podpisane umowy na zabudowę systemu ERTMS/ETCS na niemal całej znajdującej się na terytorium Polski magistrali E20 oraz nadzór inżynierski na tej linii. Wartość projektu, wraz z nadzorem inżynierskim, to 707 mln zł. Prace mają zostać wykonane do lutego 2023 roku.
– Nowoczesny system ERTMS na międzynarodowej trasie E20 zapewni sprawniejsze połączenia pasażerskie i przewozy towarów w Polsce i w Europie. Zwiększamy również poziom bezpieczeństwa na sieci kolejowej i stwarzamy lepsze warunki pracy dla personelu kolejowego – powiedział prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel.
ERTMS poziomu 2 opiera się na przeznaczonym dla kolei systemie łączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach IT. Składa się z: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways).
Zabudowa systemu ETCS na linii E20 Kunowice - Terespol przewiduje wyposażenie w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym dwóch odcinków linii E20: od stacji Kunowice do stacji Warszawa Gołąbki oraz od stacji Sulejówek Miłosna do stacji Terespol. Projekt dotyczy 25 stacji i pięciu Lokalnych Centrów Sterowania (Mińsk Mazowiecki, Błonie, Opalenica, Zbąszynek, Rzepin), które zostaną wyposażone w urządzenia komputerowe pozwalające na zdalne sterowanie urządzeniami sterowania ruchem kolejowym oraz przejazdami kolejowo-drogowymi. Wykonawcą prac będzie firma Thales.
Czy prowadzenie prac na E20 zaplanowanych do 2023 roku, związanych z instalacją ERTMS, nie wpłynie na dalsze pogorszenie oferty dla pasażerów, którzy już teraz, w związku z modernizacją E20, muszą jeździć objazdami?
– Prace są tak koordynowane, aby na odcinkach, gdzie obecnie trwa modernizacja, urządzenia sterowania ruchem były już zabudowywane, aby później nie trzeba było wykonywać żadnych prac ingerujących w urządzenia liniowe. Natomiast tam gdzie będzie przebudowa LCS-ów, nie będą już zamknięć wymagających wyłączenia linii z eksploatacji, a jedynie czasowych, ewentualnie ograniczeń w użytkowaniu, wymagających z demontażu i montażu nowych urządzeń sterowania ruchem. Nie będzie to już ingerencja w układ drogowy – powiedział „RK” Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Projekt „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego)” w 85% jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility- CEF) i jest realizowany w ramach zadania „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.