Samorząd województwa pomorskiego podpisał z Newagiem umowę na dostawę czterech dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Pojazdy mogące poruszać się zarówno pod siecią trakcyjną, jak i poza nią, pozwolą na skorzystanie z efektów elektryfikacji PKM i będą mogły poruszać się także po liniach, które dopiero ma zelektryfikować PKP PLK.
Cztery nowe pociągi elektryczno-spalinowe, które kupiło województwo pomorskie od Newagu to pojazdy „Implus” produkowane przez nowosądecki Newag. Będą jednak inne od tych, które już kursują po pomorskich torach. Po pierwsze mowa tu o pojazdach elektrycznych, które jednak wspomagać będzie silnik spalinowy. Dzięki temu nowe Impulsy nie będą uzależnione od sieci trakcyjnej. Po drugie, będą to pojazdy nowszej generacji z innym, jeszcze ciekawszym designem. Po trzecie – będą krótsze, bo trójczłonowe (Pomorze ma obecnie pięcioczłonowe Impulsy). To ma jednak wystarczyć do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i niezelektryfikowanej jeszcze linii do Kartuz.
Pociągi będą kosztować prawie 128 mln zł, a część inwestycji zostanie dofinansowana z Polskiego Ładu. Podobne pojazdy są już na Dolnym Śląsku, na Pomorzu Zachodnim i w Łódzkiem.
– Dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie będzie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej. Będzie też dużo wygodniej, sprawniej i korzystniej dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń – poinformowało Pomorskie.
Dwutrakcyjne pojazdy na torach za 16 miesięcyNowe „hybrydy” na pomorskich szlakach kolejowych pojawią się już w II połowie 2024 roku. Newag pierwsze dwa pojazdy dostarczy w terminie 16 miesięcy, a kolejne dwa – 17 miesięcy od podpisania umowy.
– Cieszące się coraz większą popularnością Hybrydy będą wyposażone w defibrylator AED, zaawansowany system informacji pasażerskiej oraz będą w pełni przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną zdolnością poruszania się. W nowych pojazdach nie zabraknie również toalet, systemu monitoringu oraz dostępu do bezprzewodowej sieci Wi-Fi. Hybrydowe Impulsy 2 dzięki uniwersalnemu zastosowaniu mogą poruszać się zarówno na trasach zelektryfikowanych oraz niezelektryfikowanych, co powoli pasażerom na bezpieczne i komfortowe podróżowanie bez konieczności przesiadania się – napisał Newag.
Warto przypomnieć, że Pomorskie będzie prawdziwym "królestwem" Newagu, po tym jak tamtejszy samorząd w ubiegłym roku zdecydował o zakupie kilku, a
później kilkudziesięciu pojazdów dla regionalnych połączeń i SKM.Marszałek Pomorskiego, Mieczysław Struk, zapowiedział, że w ciągu najbliższych trzech lat Newag będzie zobowiązany do dostawy łącznie 35 pojazdów w ramach trzech różnych umów.
– Przeznaczeniem czterech pojazdów dwunapędowych będą kursy z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza. Mieczysław Struk. O ile my skończyliśmy już właściwie elektryfikację Pomorskiej Kolei Metropolitalne, to niestety PLK nie zdążyły z trakcją do Kartuz. Hybryda umożliwi nam wykorzystanie sieci trakcyjnej, które zawieszona jest nad linią do Rębiechowa, a dalej pojedzie na silnikach spalinowych – powiedział Struk.
Opcja na superkondensatory– Silniki spalinowe, w które zaopatrzona będą pojazdy, będą spełniać normę emisji spalin na poziomie V. Jednak z naszej inicjatywy tak zbudujemy te cztery Impulsy, aby w przyszłości możliwy był montaż superkondensatorów. Gromadząc energię pochodzącą z hamowania będą one miały możliwość rozpędzania się do prędkości 60 km/h korzystając ze zgromadzonej energii elektrycznej, nie emitując spalin zupełnie. To pozwoli, jeśli pomorskie zdecyduje się na takie rozwiązanie w przyszłości, na oszczędność nawet 35% paliwa – dodał Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.