17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (tzw. ezt) kosztować będzie ponad 250 mln zł. W poniedziałek 12 września br. w Szczecinie umowę wartą ćwierć miliarda złotych podpisali marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz oraz Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag SA.
– Kilka lat temu podjęliśmy wielki plan modernizacji taboru kolejowego. Naszym celem było, aby regionalne połączenia kolejowe realizować w najnowocześniejszych, europejskich i światowych warunkach. Poświęciliśmy już na ten cel pół miliarda złotych, dziś podpisujemy kontrakt na kolejne ćwierć miliarda. I właśnie dzięki tej umowie, mogę powiedzieć, że ze słowa danego mieszkańcom Pomorza Zachodniego się wywiązałem. Po dostarczeniu 17 pociągów, w 2018 zakończy się proces modernizacji całego taboru, który obsługuje połączenia regionalne w naszym województwie – mówił marszałek Olgierd Geblewicz. Marszałek Geblewicz podkreślał, że województwo wiąże się kontraktem z partnerem sprawdzonym, który już dostarczał na Pomorze Zachodnie swoje pojazdy. Po zachodniopomorski torach jeżdżą już Impulsy, które cieszą się bardzo dobrą opinią podróżnych. Nowe pociągi będą miały więcej przestrzeni do transportu rowerów. Zamiast 4 sztuk, zmieści się 10. – Intensywnie rozwijamy ścieżki rowerowe i chcemy połączyć to z łatwiejszy przewozem rowerów – podkreślał marszałek.
– Pomorze Zachodnie jako pierwsze województwo w kraju będzie miało w 2018 wyłącznie nowy tabor. Także jako pierwsze zamówiło wraz z naszymi Impulsami symulator do nauki maszynistów. Gratuluję tej decyzji, bo zapewni lepsze wyszkolenie maszynistów – mówił Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag SA.
W ramach zamówienia zakupionych zostanie 12 sztuk trzyczłonowych i 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przetarg zakłada opcję zwiększenia zamówienia o dodatkowych 10 sztuk ezt. Inwestycja w podstawowym zakresie zamówienia będzie obejmować 250 797 000 zł i w większości sfinansowana będzie z funduszy unijnych (poziom dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego może wynieść 85%). Pozostałe środki pochodzić będą z funduszu kolejowego i środków własnych Województwa.
Nowo zakupione pojazdy pozwolą zabezpieczyć potrzeby taborowe Województwa i zostaną przeznaczone m.in. na relacje Poznań – Krzyż – Choszczno – Szczecin; Słupsk – Koszalin – Szczecin; Szczecin – Świnoujście oraz na zastąpienie starszego taboru na liniach Szczecin – Gryfino – Chojna – Kostrzyn; Szczecin – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski. Pojazdy będą spełniały wszystkie aktualne wymogi interoperacyjności TSI, jak również będą dostosowane do zabudowy urządzeń gwarantujących współpracę z Europejskim Systemem Sterowania Pociągów (ETCS 2).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.