Do końca roku PKP PLK planują podpisać umowę z wykonawcą tunelu Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec. Nie są jeszcze znane szczegóły dotyczące harmonogramu prac oraz związanych z nimi utrudnień w ruchu na łódzkich ulicach. Dokładne dane, których potrzebują władze miasta, by skoordynować z nimi pozostałe inwestycje, będą znane dopiero po zakończeniu prac projektowych.
– Podpisanie umowy jest zaplanowane w czwartym kwartale bieżącego roku. Po podpisaniu umowy wykonawca przedłoży do zatwierdzenia szczegółowy harmonogram prac. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 48 miesięcy, a więc nie później, niż do końca 2021 r. – informuje Joanna Kubiak z biura prasowego PKP PLK. Jak
informowaliśmy wczoraj, za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum szczecińskiego Energopolu oraz PBDiM z Mińska Mazowieckiego.
Odkrywka w sercu miasta
Inwestycja będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”, podobnie jak wcześniej dworzec Łódź Fabryczna. – W pierwszym okresie będziemy czekali na wyniki prac projektowych, które pozwolą nam na skoordynowanie z budową tunelu pozostałych planowanych działań inwestycyjnych, w tym przede wszystkim projektów rewitalizacyjnych – zapowiada Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich. Dopiero wtedy będzie można podać więcej szczegółów na temat tego, jak inwestycja wpłynie na organizację ruchu w mieście.
– Z pewnością nastąpią wyłączenia komunikacji miejskiej i utrudnienia dla kierowców. To bardzo duża inwestycja, wymagająca – w przypadku stacji Łódź Centrum pod skrzyżowaniem al. Kościuszki i Zielonej – realizacji technologią odkrywkową. Poczekajmy jednak na podpisanie umowy i wprowadzenie wykonawcy na budowę. Wykonawca, zgodnie z wytycznymi, musi zapewnić pełną możliwość dojazdów docelowych komunikację zastępczą – mówi Dyguda.
Skok jakościowy dla kolei
Nie sposób przecenić także znaczenia tunelu dla samego układu komunikacyjnego miasta. – To wielki dzień dla Łodzi. Zbliżamy się wielkimi krokami do namiastki metra – twierdzi Kolczyński. Choć używanie takiej nazwy – na co wskazują eksperci – jest na wyrost, biorąc pod uwagę niewielką gęstość stacji i częstotliwość odjazdów, mającą wynosić w normalnych warunkach ok. 10 minut w godzinach szczytu, po wybudowaniu podziemnego odcinka torów kolej zacznie odgrywać niebagatelną rolę w łódzkiej komunikacji miejskiej. Podróże transportem publicznym z Widzewa przez centrum na Retkinię (po wybudowaniu planowanego przystanku kolejowego przy osiedlu) czy na Teofilów staną się krótsze, niż kiedykolwiek. Znacznemu skróceniu ulegnie także dojazd do ścisłego centrum Łodzi z miast tworzących aglomerację łódzką oraz z oddalonych części województwa.
– Wybudowanie tunelu wpłynie na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei w stosunku do innych środków transportu. Inwestycja zakłada budowę dwóch nowych przystanków w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej. Ich budowa zapewni dogodny dojazd do centrum miasta, co z pewnością przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej Łodzi – przewiduje Kubiak. Dokończenie procesu budowy dworca Łódź Fabryczna, który ze stacji czołowej stanie się przelotową, pozwoli także na wytrasowanie połączeń dalekobieżnych wschód – zachód i północ – południe w zupełnie nowy sposób, z przystankiem w centrum Łodzi.
Kluczowa rola podczas Expo
Przedstawiciele magistratu podkreślają znaczenie inwestycji także z punktu widzenia wystawy Expo 2022, która – jeśli starania łódzkiego samorządu oraz polskiej dyplomacji na forum Biura Wystaw Międzynarodowych odniosą sukces – zostanie zorganizowana w Nowym Centrum Łodzi. – Obsługa logistyczna tej wystawy będzie odbywała się głównie za pośrednictwem kolei. Oczekujemy około 3 milionów odwiedzających w ciągu 3 miesięcy trwania wystawy. Goście będą dowożeni na teren Expo głównie koleją – mówi Kolczyński. Według wstępnych założeń pociągi mogą wtedy wjeżdżać na dworzec Łódź Fabryczna nawet co 5 minut. – Dlatego tunel średnicowy jest kluczową inwestycją dla potrzeb organizacji tej wystawy – wyjaśnia przedstawiciel UMŁ.
Warto dodać, że łódzki Urząd Miasta – mimo deklaracji prezydent Hanny Zdanowskiej, która przed dwoma laty zapowiadała
gotowość dopłacenia do budowy przystanku Łódź Centrum – nie dołoży do inwestycji ani złotówki. Pieniądze na budowę tunelu będą pochodziły ze środków własnych PKP PLK oraz dofinansowania unijnego.