Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UM Łódź: Nadal chcemy partycypować w kosztach budowy przystanku Centrum

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UM Łódź: Nadal chcemy partycypować w kosztach budowy przystanku Centrum
fot. Roman CzubińskiW tym miejscu może znaleźć się jedno z wejść na perony
Łódzki magistrat chce mieć wpływ na szczegóły projektu budowlanego stacji Łódź Centrum, tak by zagwarantować jak najwygodniejszą przesiadkę z pociągu na środki komunikacji miejskiej. Z tego powodu władze Łodzi będą namawiały głównego inwestora, PKP PLK, do realizacji budowy tego odcinka tunelu średnicowego w partnerstwie z miastem. Decyzje w tej sprawie mogą zapaść już w poniedziałek.

Wpływ miasta na projektowanie szczegółowych rozwiązań technicznych będzie zależał od formuły realizacji tej inwestycji, a ta na razie pozostaje nieznana. – Wszystko wskazuje na to, że miasto będzie jej partnerem. PKP PLK od dawna mówi o konieczności partycypowania w kosztach budowy przystanku Łódź Centrum. Dobrze byłoby być uczestnikiem tego procesu, bo zyskamy wtedy wpływ na sposób zintegrowania kolei z miejskim transportem publicznym. Jeśli rzeczywiście tak się stanie, to – zważywszy na dofinansowanie projektu ze środków unijnych – koszty w wysokości 15% nie są wysokie – uzasadnia swoje stanowisko prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

W poniedziałek rozstrzygnięcie?

W czerwcu ubiegłego roku Urząd Miasta szacował, że wydatki z budżetu miasta na ten cel mogą sięgnąć ok. 17 mln zł. Prezydent zastrzega, że jeśli nawet do partnerstwa nie dojdzie, władze miasta i tak będą starały się wpływać na projekt na tyle, na ile będzie to możliwe.

W poniedziałek odbędzie się spotkanie komitetu sterującego z udziałem przedstawicieli UMŁ i spółek kolejowych – być może wtedy poznamy więcej informacji o tym, w jakiej formule będzie budowany tunel. W przypadku drugiej zaplanowanej stacji w tunelu – Łódź Manufaktura – PKP PLK będą musiały porozumieć się w sprawie projektu z prywatnym właścicielem terenu.

Ideał – bezpośrednio z peronu na peron

Jakie rozwiązania należałoby zastosować, by projektowany węzeł spełniał swoje zadanie? – Trzeba założyć uspokojenie ruchu samochodowego na ul. Zielonej. Na stacji będzie wsiadało i wysiadało tysiące ludzi – musimy mieć dla nich odpowiednio dużą przestrzeń do poruszania się piechotą – argumentuje T. Bużałek. Podejmowano też próby zaprojektowania wyjść z peronów kolejowych bezpośrednio na przystanki tramwajowe, które byłyby wtedy przeniesione na południową stronę skrzyżowania. – Z tego, co wiem, ostatniego postulatu na razie jednak nie uwzględniono – zastrzega.

Według wstępnych planów przystanek Łódź Centrum będzie miał dwa wyjścia, ulokowane po przekątnej skrzyżowania (po jego stronie północno-zachodniej i południowo-wschodniej). – Stanie się on węzłem przesiadkowym między koleją a komunikacją miejską. ŁKA będzie mogła zostać wykorzystana także do pełnej obsługi transportowej miasta – zapowiada prezydent miasta.

Przetarg na realizację inwestycji ma zostać ogłoszony pod koniec bieżącego roku lub na początku przyszłego. – Na razie, o ile mi wiadomo, trwają prace nad rozszerzeniem decyzji środowiskowej, ale nie dotyczą one samego przystanku Centrum. Mamy nadzieję, że wszystkie prace będą postępowały zgodnie z harmonogramem – dodaje Zdanowska.

Sukces społeczeństwa obywatelskiego

– Podziękowania należą się przede wszystkim społeczeństwu. Warto też zauważyć, że dla dobra Łodzi w proteście zjednoczyły się wszystkie lokalne siły polityczne. Stanowisko Rady Miejskiej w sprawie przystanków w tunelu zostało przyjęte jednogłośnie – zaznacza Maciej Sobieraj z Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu. W walkę o przystanek Centrum zaangażowała się także m. in. Fundacja „Normalne Miasto – Fenomen” oraz wykładowca Politechniki Łódzkiej prof. Jacek Wesołowski.

Współtwórcą sukcesu nie czuje się Tomasz Bużałek z ŁIPT. – Po prostu reprezentuję łodzian. Bez nich organizacje pozarządowe niczego by nie wskórały. To właśnie łodzianie zdali egzamin z obywatelskości, skutecznie przeciwstawiając się przygotowywanym, złym dla miasta decyzjom. Potrafiliśmy je w porę wyłapać i zmobilizować się do protestu. Wysłanych formularzy było kilkaset – dziś ta liczba nie robi wrażenia, ale w 2011 r., kiedy prowadzono konsultacje, było to dużo i dzięki temu nasz głos był słyszalny – komentuje.

Pierwotna wersja zakładała tunel pozbawiony jakichkolwiek przystanków, potem – jeden na terenie Manufaktury – przypomina prezydent Zdanowska. – Władzom miasta zależało na trzech punktach zatrzymania pociągu. Skończyło się na dwóch. Cieszymy się z takiego obrotu sprawy – deklaruje.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5