Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UM Jastrzębie-Zdrój: Samorząd województwa robi za mało w sprawie reaktywacji kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UM Jastrzębie-Zdrój: Samorząd województwa robi za mało w sprawie reaktywacji kolei
fot. Dominik Lebda
Aby doprowadzić do odbudowy prowadzących do miasta linii kolejowych, jesteśmy gotowi dopłacić do opracowania studium wykonalności – deklarują władze Jastrzębia Zdroju. Magistrat zarzuca samorządowi wojewódzkiemu zbyt małą aktywność w zabiegach o przywrócenie kolei pasażerskiej, podkreślając jednocześnie znaczenie współpracy z innymi gminami położonymi wzdłuż rozebranej linii.

Liczące ok. 90 tysięcy mieszkańców Jastrzębie-Zdrój jest największym w Polsce miastem, do którego nie docierają żadne pociągi pasażerskie. Wśród przyczyn likwidacji kolei w mieście wymienia się spowodowany szkodami górniczymi zły stan torów, niedostosowany do potrzeb mieszkańców rozkład jazdy, niekorzystne położenie stacji i przystanków, silną konkurencję transportu drogowego oraz bierność ówczesnych władz lokalnych. W czerwcu 1997 r. zawieszono jednocześnie przewozy pasażerskie do Wodzisławia Śląskiego oraz do Zebrzydowic, a 18 lutego 2001 r. – na ostatniej czynnej jeszcze linii do Pawłowic Śląskich. Od tego czasu miasto jest odcięte od pasażerskich połączeń kolejowych. Wkrótce potem fizycznie rozebrano większość torowisk. Według Ministerstwa Infrastruktury reaktywacja trasy z Jastrzębia do Wodzisławia ma być częścią programu Kolej Plus, jednak – jak pisaliśmy niedawno – PKP PLK jeszcze w ubiegłym miesiącu informowały, że nie prowadzą żadnych działań w tej sprawie.

Władze miasta nie chcą pogodzić się z tą sytuacją. W staraniach o odtworzenie połączenia kolejowego z konurbacją górnośląską (ten właśnie kierunek cieszyłby się zapewne największym popytem) samorząd nawiązał współpracę z mniejszymi jednostkami, również zainteresowanymi wznowieniem kursowania pociągów. – W czerwcu ubiegłego roku został podpisany list intencyjny pomiędzy gminami zainteresowanymi bezpośrednio przywróceniem linii kolejowej pomiędzy Jastrzębiem a Katowicami. Sygnatariusze powierzyli miastu rolę lidera przedsięwzięcia – przypomina naczelnik Wydziału Informacji, Promocji i Współpracy Zagranicznej jastrzębskiego Urzędu Miasta Izabela Grela.

Zabiegi te kontynuowano w bieżącym roku. Samorząd zdaje sobie sprawę, że przedsięwzięcie będzie trzeba dofinansować z miejskiego budżetu. – W lutym 2019 roku Jastrzębie-Zdrój zadeklarowało Samorządowi Województwa swój współudział w kosztach opracowania studium wykonalności dla tej inwestycji – informuje Grela. Jak twierdzi, zaangażowanie władz miasta zostało zauważone przez Urząd Marszałkowski, który w marcu deklarował, że jeszcze w tym roku mogłoby dojść do ogłoszenia przetargu w sprawie studium wykonalności.

– Niestety dla mieszkańców Jastrzębia-Zdroju, od marca 2019 roku Samorząd Województwa nie podjął w tej sprawie zdecydowanych kroków i działań – ubolewa przedstawicielka Urzędu Miasta. Jak przekonuje, stroną aktywną w tej kwestii są tylko władze miasta, które podejmują problematykę odtworzenia połączenia kolejowego w rozmowach zarówno na szczeblu samorządowym, jak i rządowym. Również – według rozmówczyni RK – z ich inicjatywy w lipcu podjęto ponownie dialog z PKP PLK i samorządem województwa na temat studium wykonalności. – Zarówno Urząd Marszałkowski, jak i PKP PLK zadeklarowały mobilizację działań w tym zakresie. Ze względu na dobro mieszkańców Jastrzębia Zdroju należy mieć nadzieję, że to nastąpi i odtworzenie linii kolejowej faktycznie stanie się priorytetem dla władz województwa nie tylko na poziomie deklaracji i pism – podsumowuje Grela.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Łomża: Pociągi dalekobieżne wrócą za pięć lat?

Pasażer

Prace studyjne dla kolei do Jastrzębia-Zdroju na razie nie ruszyły

Infrastruktura

Którędy dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju?

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Łomża: Pociągi dalekobieżne wrócą za pięć lat?

Pasażer

Prace studyjne dla kolei do Jastrzębia-Zdroju na razie nie ruszyły

Infrastruktura

Którędy dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5