Kwestie związane z transportem ukraińskiego zboża przez Polskę od kilku tygodni budzą ogromne emocje. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że przez nas kraj przechodzi obecnie 40% ukraińskich produktów rolnych a strony współpracują nad usprawnieniem przewozów. Wspólnie wystąpiły o środki europejski na modernizacje infrastruktury, trwają rozmowy o powołaniu spółki joint-venture.
W kwietniu ubiegłego roku premierzy Polski i Ukrainy podpisali memorandum dotyczące pogłębienia współpracy w sektorze kolejowym. Zapowiedziano powołanie spółki kolejowej, która zajmie się przewozem m.in. zbóż z ogarniętego wojną kraju. Podmiot ten jak dotąd nie powstał.
Dwa tygodnie temu
PKP SA informowało, że aktywnie uczestniczy w rozmowach z Koleją Ukraińską zmierzających do powołania na prawie polskim polsko-ukraińskiej spółki (joint venture), której zadaniem będzie realizacja działań o charakterze spedycyjnym.
Teraz głos w tej sprawie zabrało także Ministerstwo Infrastruktury, które odwołuje się do polsko-ukraińskie Memorandum o zacieśnieniu współpracy kolejowej, które zostało podpisane przez Premierów Polski i Ukrainy 23 kwietnia 2022 r. w Krakowie. – Dokument ten przewiduje możliwość utworzenia polsko-ukraińskiej kolejowej spółki joint venture. W sierpniu 2022 roku PKP SA przekazała do Kolei Ukraińskich (UZ) projekt umowy wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz projekt umowy spółki joint venture. Od tego czasu trwają rozmowy prawników obu stron w celu uzgodnienia kompromisowej treści tego dokumentu – informuje Szymon Huptyś rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Przedstawiciel resortu podkreśla przy tym, że polskie spółki kolejowe podejmują działania zwiększające przepustowość kolejowych przejść granicznych oraz linii do nich prowadzących. – Planowane jest przywrócenie do eksploatacji wyłączonych z użytkowania torów stacyjnych na wybranych KPG. Prowadzone są również rozmowy ze stroną ukraińską w celu uruchomienia nowych kolejowych połączeń pasażerskich, w tym przez zawieszone wcześniej przejścia graniczne, co potencjalnie pozwoli zwolnić przepustowość dla transportów towarowych – dodaje przedstawiciel resortu.
Współpraca ze stroną ukraińską dotyczy również możliwości pozyskania unijnego finansowania do realizacji wspólnych projektów na polsko-ukraińskim pograniczu. – 18 stycznia 2023 roku złożono polsko-ukraiński wniosek do unijnego instrumentu Łącząc Europę – Connecting Europe Facility CEF. W zakresie transportu kolejowego zgłoszono do unijnego dofinansowania m.in. projekty dotyczące kolejowego przejścia granicznego Dorohusk – Jagodzin, zakładające modernizację i rozbudowę linii kolejowych, infrastruktury powiązanej i terminali oraz KPG Medyka – Mościska, zakładające poprawę dostępu kolejowego do Rzeszowa oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury i terminali – przypomina Huptyś.
– Resort infrastruktury zaangażowany jest w realizację unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarności. Polsko-ukraińska granica jest jednym z miejsc o kluczowym znaczeniu dla ich funkcjonowania. Obecnie przez Polskę transportowane jest ok. 40% ukraińskich produktów rolnych eksportowanych w ramach Korytarzy Solidarności, mimo że wcześniej przez Polskę nie prowadziły tradycyjne szlaki eksportu ukraińskich produktów rolnych – zaznacza rzecznik resortu.
Ta ostatnia wiadomość jest niezwykle interesująca w kontekście działań prowadzonych przez
Urząd Transportu Kolejowego, który zwrócił się do kolejowych przewoźników towarowych z zapytaniem jaki tabor mogliby "oddelegować" do przewozu zboża. Na rządowym spotkaniu w Ministerstwie Rolnictwa wyznaczony został bowiem cel przewiezienia 10 mln ton zboża koleją do portów przed końcem roku. Cel, który bez inwestycji jest zdaniem ekspertów nie do zrealizowania.