Za dwa miesiące ruszyć ma regularne połączenie kolejowe z ukraińskiego Mukaczewa do słowackich Koszyc. Będzie to już druga para pociągów pasażerskich korzystających z normalnotorowego odcinka Czop – Mukaczewo na Ukrainie. Jego wykorzystanie poprawia skomunikowanie Zakarpacia z krajami Unii Europejskiej.
Zgodnie
z wcześniejszymi zapowiedziami Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) rozszerzają swoją ofertę międzynarodowych połączeń pasażerskich w relacjach z krajami Unii Europejskiej. Tym razem wzmocniona ma zostać obsługa przejścia granicznego Czop – Czerna nad Cisą (Čierna nad Tisou) na Słowacji. Bezpośredni pociąg z Koszyc ma dotrzeć do Mukaczewa, dokąd biegnie tor europejskiego rozstawu 1435 mm.
W głąb Ukrainy wjedzie tabor słowacki – Regularne połączenia pasażerskie Koszyce – Mukaczewo uruchomimy w czerwcu – zapowiedział Jewhen Krawcow, prezes UZ, po jeździe próbnej, która odbyła się w miniony wtorek. Do Mukaczewa dotarł wówczas słowacki spalinowy zespół trakcyjny serii 813. To dwuczłonowy pojazd zbudowany na bazie wagonów serii 810, tzw. motoraków.
Czas przejazdu w pełnej relacji ma wynieść razem z odprawami granicznymi około cztery godziny. Jak informują UZ, na pokładzie testowego pociągu odbyło się spotkanie robocze zarządów kolejowych z Ukrainy i Słowacji (ZSSK), podczas którego uzgadniano szczegóły dotyczące obsługi nowej trasy. Choć nie podjęto jeszcze wszystkich ustaleń, nie ulega wątpliwości, że połączenie realizowane będzie taborem słowackim. – UZ nie eksploatuje bowiem pojazdów o rozstawie osi 1435 mm – czytamy w komunikacie prasowym UZ.
Druga para pociągów na normalnym torze do MukaczewaDo niedawna pomiędzy Mukaczewem a Czopem nie realizowano żadnych przewozów pasażerskich po torze normalnym. W grudniu zeszłego roku zainaugurowano jednak
codzienne kursy na trasie Mukaczewo – Budapeszt obsługiwane taborem Kolei Węgierskich (MÁV). Stacja Czop pełni bowiem rolę granicznej także w komunikacji z Węgrami. Tor normalny biegnie stamtąd do miejscowości Záhony.
Jak przypomina UZ, przed uruchomieniem połączeń do węgierskiej stolicy przeprowadzono istotne prace infrastrukturalne. Poprawiono wówczas stan techniczny toru z Czopu do Mukaczewa, odbudowano też jeden z torów stacyjnych w samym Mukaczewie. Powstał tam też peron o długości 120 m.