Koleje Ukraińskie mają otrzymać w 2021 r. po raz pierwszy w swojej historii środki z budżetu państwa na zakup taboru pasażerskiego. Przedsiębiorstwo zelektryfikuje też z publicznej kasy kilka odcinków, które wykorzystywane są zarówno w ruchu dalekobieżnym, jak i podmiejskim. Kondycja finansowa przewoźnika nie jest obecnie dobra, a zarząd pracuje nad strategią optymalizacji kosztów prowadzenia działalności.
Jak poinformowały w komunikacie prasowym Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ), budżet Ukrainy na rok 2021 zakłada korzystne z punktu widzenia przewoźnika zapisy dotyczące wydatków na tabor i infrastrukturę pasażerską. Przedsiębiorstwo nazywa dzień uchwalenia dokumentu historycznym, bo pieniądze na ten cel przewidziano w planie finansowym państwa po raz pierwszy. Mają one zostać przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych wagonów oraz na elektryfikację linii.
Modernizacja dla ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego
Na opublikowanej przez UZ liście odcinków przeznaczonych do elektryfikacji znalazły się trasy Czerkasy – Stacja im. Tarasa Szewczenki (znajduje się ona w mieście Smiła), Żytomierz – Nowogród Wołyński i Kijów – Wasylków. Na stacji Wasylków-2 ma powstać infrastruktura pasażerska. To z kolei umożliwi uruchomienie podmiejskich pociągów ze stolicy kraju.
– Pierwszy raz w historii niepodległej Ukrainy w przyjętej ustawie budżetowej znalazły się zapisy uwzględniające potrzeby UZ. To dla nas ważna wiadomość o znaczeniu kolei dla kraju – komentuje Wołodymyr Żmak, prezes zarządu Kolei Ukraińskich. Podziękował za rządowe wsparcie, ale w komunikacie prasowym dotyczącym otrzymanej dotacji przedsiębiorstwo poinformowało, że oczekuje od państwa likwidacji podatku gruntowego od ziem, na których znajdują się linie kolejowe, oraz rezygnacji z pobierania akcyzy od paliwa kupowanego na potrzeby kolei.
UZ chce korzystnych zmian podatkowych, by lepiej płacić pracownikom
Miałoby to przynieść UZ dodatkowe 6 mld hrywien rocznie (ok. 800 mln zł). Kolej chciałaby przeznaczyć te środki na proces modernizacji oraz na poprawę warunków pracy. W innym komunikacie prasowym UZ przyznała, że firma znajduje się obecnie w złej kondycji finansowej, a w okresie od stycznia do września tego roku wygenerowała stratę w wysokości 11 mld hrywien.
Przyczyny strat mają być w opinii zarządu spółki różne, ale jedną z nich jest „wirtualny zysk” osiągnięty w 2019 r. w wyniku różnic w kursach walut. Koleje Ukraińskie zapowiadają działania mające na celu obniżenie kosztów prowadzonej działalności, w tym w zakresie zużycia prądu i oleju napędowego, ograniczenia kradzieży czy optymalizacji ruchu towarowego. Trwają także prace nad nową taryfą towarową, która ma zapewnić konkurencyjny, ale uzasadniony ekonomicznie poziomem wydatków fracht.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.