Partnerzy serwisu:
Biznes

Ukraina: Środki z budżetu państwa na tabor pasażerski i elektryfikację. „Historyczna chwila”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
17-12-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Ukraina: Środki z budżetu państwa na tabor pasażerski i elektryfikację. „Historyczna chwila”
fot. Kasper FiszerStacja Czerkasy
Koleje Ukraińskie mają otrzymać w 2021 r. po raz pierwszy w swojej historii środki z budżetu państwa na zakup taboru pasażerskiego. Przedsiębiorstwo zelektryfikuje też z publicznej kasy kilka odcinków, które wykorzystywane są zarówno w ruchu dalekobieżnym, jak i podmiejskim. Kondycja finansowa przewoźnika nie jest obecnie dobra, a zarząd pracuje nad strategią optymalizacji kosztów prowadzenia działalności.

Jak poinformowały w komunikacie prasowym Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ), budżet Ukrainy na rok 2021 zakłada korzystne z punktu widzenia przewoźnika zapisy dotyczące wydatków na tabor i infrastrukturę pasażerską. Przedsiębiorstwo nazywa dzień uchwalenia dokumentu historycznym, bo pieniądze na ten cel przewidziano w planie finansowym państwa po raz pierwszy. Mają one zostać przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych wagonów oraz na elektryfikację linii.

Modernizacja dla ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego

Na opublikowanej przez UZ liście odcinków przeznaczonych do elektryfikacji znalazły się trasy Czerkasy – Stacja im. Tarasa Szewczenki (znajduje się ona w mieście Smiła), Żytomierz – Nowogród Wołyński i Kijów – Wasylków. Na stacji Wasylków-2 ma powstać infrastruktura pasażerska. To z kolei umożliwi uruchomienie podmiejskich pociągów ze stolicy kraju.

– Pierwszy raz w historii niepodległej Ukrainy w przyjętej ustawie budżetowej znalazły się zapisy uwzględniające potrzeby UZ. To dla nas ważna wiadomość o znaczeniu kolei dla kraju – komentuje Wołodymyr Żmak, prezes zarządu Kolei Ukraińskich. Podziękował za rządowe wsparcie, ale w komunikacie prasowym dotyczącym otrzymanej dotacji przedsiębiorstwo poinformowało, że oczekuje od państwa likwidacji podatku gruntowego od ziem, na których znajdują się linie kolejowe, oraz rezygnacji z pobierania akcyzy od paliwa kupowanego na potrzeby kolei.

UZ chce korzystnych zmian podatkowych, by lepiej płacić pracownikom

Miałoby to przynieść UZ dodatkowe 6 mld hrywien rocznie (ok. 800 mln zł). Kolej chciałaby przeznaczyć te środki na proces modernizacji oraz na poprawę warunków pracy. W innym komunikacie prasowym UZ przyznała, że firma znajduje się obecnie w złej kondycji finansowej, a w okresie od stycznia do września tego roku wygenerowała stratę w wysokości 11 mld hrywien.

Przyczyny strat mają być w opinii zarządu spółki różne, ale jedną z nich jest „wirtualny zysk” osiągnięty w 2019 r. w wyniku różnic w kursach walut. Koleje Ukraińskie zapowiadają działania mające na celu obniżenie kosztów prowadzonej działalności, w tym w zakresie zużycia prądu i oleju napędowego, ograniczenia kradzieży czy optymalizacji ruchu towarowego. Trwają także prace nad nową taryfą towarową, która ma zapewnić konkurencyjny, ale uzasadniony ekonomicznie poziomem wydatków fracht.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Jewhen Laszczenko pokieruje Kolejami Ukraińskimi

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Jewhen Laszczenko pokieruje Kolejami Ukraińskimi

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5