Ukraina rozpocznie budowę torów kolejowych o „europejskiej” szerokości. Zapowiedział to premier tego państwa, Denis Szmyhal.
– Ukraina rozpocznie etapami budowę torów kolejowych w standardzie europejskim, aby połączyć ukraińską kolej z Unią Europejską. Na początku będą to połączenia wielkich miast, a w dalszej kolejności będziemy rozszerzać ten projekt na całą Ukrainę – powiedział premier Ukrainy Denis Szmyhal. Zmiana szerokości torów z 1520 mm na 1435 mm byłaby olbrzymią inwestycją, niezwykle kosztowną i trudną do realizacji w czasie wojny, wymagającą odejścia od eksploatacji tysięcy jednostek taboru, który przygotowano do kursowania po torze szerokim, a także, np. przebudowy setek stacji kolejowych Deklaracja w tym zakresie jest jednak niezwykle ważna, także ze strategicznego i historycznego punktu widzenia. Oznaczałaby, w sensie nie tylko symbolicznym, ale też realnym, wyjście z postsowieckiej strefy gospodarczej.
Nowe kolejowe przejścia graniczne na 1435 mm?W swojej wypowiedzi podkreślił, że w wkrótce na zachodniej granicy powstaną dwa nowe przejścia graniczne. Nie powiedział jednak, czy będą to przejścia kolejowe, chociaż stosunkowo łatwo takie przejścia odtworzyć w co najmniej trzech miejscach.
Już w lutym, tuż przed wojną, Koleje Ukraińskie zapowiedziały rozpoczęcie działań na rzecz reaktywacji pociągów łączących Hrebenne z Rawą Ruską po torze o europejskiej szerokości, co w przyszłości miałoby umożliwić uruchomienie nowych pociągów Warszawa – Lwów. Do Rawy istnieje zaniedbany tor o szerokości 1435 mm i do 2005 roku był wykorzystywany przez pociąg pospieszny z Warszawy. O planach dla tego
odcinka piszemy tutaj.Drugie i trzecie miejsce, gdzie po niewielkich pracach pociągi mogłyby wjechać na Ukrainę po torze normalnym znajduje się na linii 102, w Niżankowicach na południe od Przemyśla i w Bieszczadach – na linii 108, pomiędzy Krościenkiem i Starżawą. To w zasadzie jednak linia kolejowa przechodząca przez terytorium Ukrainy, przez którą jeszcze w latach 90. można było dojechać tranzytowym pociągiem z Warszawy.
O planach dla Niżankowic piszemy tutaj. Plany na przebudowę tory szerokiego na normalny były już przed wojnąWarto przypomnieć, że budowa specjalnego splotu torowego, dzięki któremu pociągi z Przemyśla mogłyby dojechać do stacji Lwów Skniłów, planowana była już do realizacji w 2020 roku. Później projekt ten zaplanowano do realizacji na 2023 rok. Szerzej piszemy o tym w tekście
"Budowa „europejskiego” toru z Mościsk do Lwowa priorytetem ukraińskiego rządu".