Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) wydało oficjalny dokument, w którym wyraziło radość wejścia w życie 16 lutego protokołu z Kioto. "Ten ważny międzynarodowy krok wobec wyzwania, jakim są zmiany klimatyczne, musi znaleźć przedłużenie w międzynarodowej polityce transportowej i zrównoważonym rozwoju mobilności" - czytamy w oświadczeniu. Ze względu na niską emisję dwutlenku węgla, kolej stanowi kluczowy środek transportu z punktu widzenia postanowień protokołu.
Dokument ten ratyfikowany przez 141 państw, zobowiązuje je do redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2008-12 roku o 5% w stosunku do poziomu z roku 1990. Sposoby na osiągnięcie tego celu nie zostały zdefiniowane w protokole, każdy kraj musi je wypracować i wprowadzić do swojej legislacji na własną rękę. Zmiany na pewno dotkną transportu, jednak przede wszystkim lądowego: sektory lotnictwa międzynarodowego oraz transportu wodnego nie zostały ujęte wśród narodowych dyrektyw umowy.
Tymczasem, jak zwraca uwagę UIC, to właśnie transport odpowiada za 25-30 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla i jako taki powinien zostać w całości włączony w ramy międzynarodowych porozumień o zmianach klimatycznych. Emisja gazów cieplarnianych może zostać poważnie ograniczona, dzięki zwiększeniu udziału transportu kolejowego i publicznego w rynku przewozów. Według szacunków IWW/INFRAS z października 2004, zmiany klimatyczne stanowią najistotniejszy element kosztów zewnętrznych transportu sięgając 196 mld EUR rocznie (tj. 30% całkowitych kosztów zewnętrznych). Kolej generuje zaledwie 1,9% tej wartości i wciąż czyni starania zmierzające do dalszego ograniczania negatywnego wpływu nas środowisko zewnętrzne.
UIC widzi potrzebę wypracowania nowych mechanizmów dla zwiększenia udziału transportu w redukcji emisji gazów cieplarnianych. Chodzi o zmianę alokacji funduszy na inwestycje tak, aby promować bardziej konsumpcję bardziej wydajnych energetycznie i emitujących mniej dwutlenku węgla produktów i usług. Oczywiście oznacza to lepsze dofinansowanie kolei i transportu publicznego.
Organizacja zwraca uwagę, że postanowienia protokołu z Kito nie obejmują swym zasięgiem krajów rozwijających się. Tymczasem właśnie tam wzrost popytu na transport w najbliższej przyszłości będzie prawdopodobnie największy... UIC zaapelowało więc o wyprzedzenie tych potencjalnie niekorzystnych zmian, przez mądrą politykę uwzględniającą zalety kolejnictwa.