Partnerzy serwisu:
Biznes

Udział transportu kolejowego w obsłudze polskich portów zagrożony?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
11-10-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ju, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Udział transportu kolejowego w obsłudze polskich portów zagrożony?
Struktura ładunków polskich portów morskich przeżywa obecnie ewolucję. Zwiększa się udział ładunków typu drobnicowego, kosztem udziału ładunków masowych. To natomiast ma znaczący wpływ na zmniejszenie udziału kolei w transporcie towarów z i do polskich portów.

Rynek Infrastruktury: Jak prezentuje się udział transportu kolejowego w obsłudze ładunków w polskich portach na tle innych środków transportu?

Krystian Pietrzak, pracownik naukowy Wydziału Inżynieryjno – Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie: Analizując udział transportu kolejowego w obsłudze portów należałoby najpierw prześledzić zmiany w strukturze ładunków przeładowywanych w ciągu ostatnich kilku lat w polskich portach morskich. Zauważyć można, iż następuje wyraźna ewolucja w strukturze ładunkowej z tendencją zwiększania udziału ładunków typu drobnicowego, w tym ładunków zjednostkowanych. Spadek udziału ładunków masowych w obrotach portów automatycznie przyczynia się do zmniejszenia roli kolei w ich obsłudze. Należy zaznaczyć, iż tego rodzaju ładunki są niejako predysponowane do przewozu drogą kolejową, umożliwiają one zastosowanie nieskomplikowanego systemu przewozu całopociągowego w relacji bezpośredniej nadawca – odbiorca.

Czy istnieje jakieś rozwiązanie tej sytuacji?

- Przewoźnicy kolejowi wobec zaistniałej sytuacji muszą wybrać dalszą drogę działalności – albo specjalizacja w określonych grupach ładunków masowych (np. ładunki niebezpieczne), albo przewozy ładunków drobnicowych, często w skomplikowanych procesach transportowych relacji kilku nadawców – kilku odbiorców. Tutaj jednak napotykają na silną konkurencję ze strony transportu drogowego, który cechuje się większą konkurencyjnością, w szczególności w kwestii czasu dostawy, przewozu ładunku w relacji door to door, większej elastyczności itp.

Jak wygląda udział transportu kolejowego w obsłudze portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu?

- W roku 2005 udział procentowy poszczególnych gałęzi transportu w ogólnej masie przeładowanych przez porty ładunków był następujący: kolej – 67%, transport drogowy – 23%, żegluga śródlądowa – 10%. W roku 2009 podział ten zmienił się jednak diametralnie i wynosił już: kolej – 46%, transport drogowy – 43%, żegluga śródlądowa – 11%. Zauważyć można, że w ciągu zaledwie kilku lat udział procentowy transportu kolejowego w obsłudze portów Szczecin i Świnoujście znacznie zmalał (z 67 do 46 %).

W analizowanym okresie (2005 – 2009) w portach Szczecin i Świnoujście zmalał przeładunek ładunków masowych: węgla – z 6,4 mln ton do ok. 4 mln ton, rud – z 1,6 mln ton do niespełna 0,6 mln ton, co z pewnością wpłynęło na redukcję roli transportu kolejowego. Niekorzystnie wygląda również porównanie kolei z transportem drogowym w przeładunkach ładunków drobnicowych. W 2005 r. udział tych gałęzi w obsłudze drobnicy wyniósł odpowiednio: kolej – 56%, transport drogowy – 41%; w roku 2009 wyniki kształtowały się już jednak na poziomie 27% do 69%.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa. Jaka przyszłość terminalu w Kownie?

Infrastruktura

Litwa. Jaka przyszłość terminalu w Kownie?

inf. pras./Redakcja 23 lipca 2021

Kaliningrad mocny na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Infrastruktura

Kaliningrad mocny na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Iwona Wiśniewska Jakub Jakóbowski 20 kwietnia 2021

Gefco: Transport z Chin do Rosji w dwa tygodnie

Biznes

Z Atlantyku na Pacyfik koleją

Infrastruktura

Z Atlantyku na Pacyfik koleją

Michał Grobelny 02 kwietnia 2017

Zobacz również:

Litwa. Jaka przyszłość terminalu w Kownie?

Infrastruktura

Litwa. Jaka przyszłość terminalu w Kownie?

inf. pras./Redakcja 23 lipca 2021

Kaliningrad mocny na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Infrastruktura

Kaliningrad mocny na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Iwona Wiśniewska Jakub Jakóbowski 20 kwietnia 2021

Gefco: Transport z Chin do Rosji w dwa tygodnie

Biznes

Z Atlantyku na Pacyfik koleją

Infrastruktura

Z Atlantyku na Pacyfik koleją

Michał Grobelny 02 kwietnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5