UTK podał wyniki przewozowe kolei za luty 2024. Z kolei skorzystało o 16% więcej osób, niż przed rokiem; trzeba jednak pamiętać, że miesiąc ten był w tym roku dłuższy o jeden dzień. Wciąż spadają przewozy towarów, co głównie jest "zasługą" zapaści w PKP Cargo.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, w lutym tego roku z usług kolei skorzystało prawie 31,7 mln osób. To niemal o 4,4 mln więcej niż w lutym 2023 r. W przewozach towarowych koleją przewieziono 17,6 mln ton ładunków – o 1,5 mln ton mniej niż przed rokiem.
Przewozy towarów wciąż spadająW lutym 2024 r. koleją przewieziono prawie 17,6 mln ton towarów. Jest to mniej o 1,5 mln ton (-7,7%) w stosunku do ubiegłego roku. Praca przewozowa wykonana w lutym przez pociągi towarowe wyniosła 4,6 mld tonokilometrów. Oznacza to spadek o prawie 0,5 mld tonokilometrów (-9,5%) wobec lutego 2023 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła niespełna 6,6 mln pociągokilometrów, jest to o 0,4 mln pociągokilometrów mniej (-5,2%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunków w lutym wyniosła 264 km – o 5 km mniej niż w tym samym miesiącu w 2023 r oku - podaje UTK.
W ciągu dwóch miesięcy 2024 r. kolej przewiozła niemal 35,3 mln ton towarów, pociągi towarowe wykonały pracę przewozową w wysokości ponad 9,1 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna to 12,9 mln pociagokilometrów. W zestawieniu ze styczniem i lutym 2023 r. o prawie 4,2 mln ton (-10,6%) spadła przewieziona masa ładunków, o 1,4 mld tonokilometrów (-13,6%) wykonana praca przewozowa, a o 1,3 mln liczba pociągokilometrów (-9,3%) w wykazanej pracy eksploatacyjnej.
Można by mówić wręcz o zapaści na rynku przewozu towarów, szczególnie w porównaniu z
ciągłymi wzrostami na kolei pasażerskiej gdyby nie to, że za spadki w głównej mierze odpowiada jeden przewoźnik - PKP Cargo. Jeszcze rok temu prezes przewoźnika Dariusz Seliga (
obecnie zawieszony) twierdził, że słabsze wyniki są domeną poszczególnych miesięcy, a do 2027 roku przewoźnik osiągnie 50% udziałów w rynku w ujęciu pracy przewozowej. Mówił to w sytuacji, w której za cały 2022 r. udział w wykonanej pracy przewozowej spółki spadł o 1,4 punktu procentowego, do 39,3% - i to mimo
dużych państwowych kontraktów interwencyjnych na przewozy węgla.
Jak to wygląda dziś? Według danych UTK, udział PKP Cargo w przewiezionej masie towarów łącznie za styczeń i luty wynosił 28,97%, a w pracy przewozowej - 29,43%. Pięć lat temu ówczesny prezes spółki Czesław Warsewicz
zapowiadał, że w 2023 udział ten wyniesie... 65%. Obecnie jednak to reszta branży radzi sobie zdecydowanie lepiej.
Przewozy pasażerskie wciąż rosną
W lutym pociągami podróżowało prawie 31,7 mln pasażerów. To o 4,4 mln osób więcej (+16,1%) niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa przekroczyła 2 mld pasażerokilometrów. Oznacza to, że była wyższa o prawie 0,3 mld pasażerokilometrów (+14,3%) niż w lutym 2023 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 16,2 mln pociągokilometrów, wzrost wobec lutego 2023 r. wyniósł 1,4 mln pociągokilometrów (+9,6%). Średnia odległość podróży w lutym 2024 r. wyniosła 63,9 km. To mniej o 1 km niż rok temu.
To był najlepszy luty w przewozach pasażerskich od 2012 r. Rekordowe wyniki kolej odnotowała w liczbie przewiezionych pasażerów, wielkości pracy przewozowej i eksploatacyjnej - ogłasza UTK choć warto pamiętać, że miesiąc ten był o jeden dzień (3%) dłuższy, niż poprzednie.
Luty 2024 r. pod względem liczby pasażerów, pracy przewozowej i średniej odległości był nieznacznie lepszy również wobec stycznia tego roku. Z usług kolei skorzystało o 0,3 mln pasażerów więcej (+1%), wyższa o ponad 48 mln pasażerokilometrów (+2,4%) była wartość pracy przewozowej, a średnia odległość przejazdu pasażera wzrosła o prawie 1 km. Spadek widać jedynie w przypadku pracy eksploatacyjnej wypracowanej przez pociągi pasażerskie – w lutym była ona niższa o prawie 1 mln pociągokilometrów (-5,7%) wobec wyniku styczniowego - podaje UTK.
W tym roku kolej pasażerska obsłużyła prawie 63,1 mln osób, a wartość pracy przewozowej przekroczyła 4 mld pasażerokilometrów. Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 33,3 mln pociągokilometrów. W porównaniu z pierwszymi dwoma miesiącami 2023 r. nastąpił wzrost w liczbie pasażerów o prawie 6,2 mln (+10,9%). Wzrosła też wartość pracy przewozowej – o 0,4 mld pasażerokilometrów (+9,9%), a także pracy eksploatacyjnej – o 2,4 mln pociągokilometrów (+7,8%).