Elektryczny zespół trakcyjny EW51 o numerze 36 przeszedł remont, który przywrócił mu barwy i wygląd zewnętrzny z lat 30. XX-wieku, kiedy pojazd rozpoczął wożenie pasażerów po zelektryfikowanym Warszawskim Węźle Kolejowym.
Jak poinformowała Stacja Muzeum, prace konserwatorsko-restauratorskie elektrycznego zespołu trakcyjnego EW51-36 zostały już zakończone. Pojazd odnowiono w ZNTK Mińsk Mazowiecki z Grupy Pesa, który wygrał przetarg na odnowienie pojazdu. Pojazd z numerem 36, jedyny zachowany egzemplarz przedwojennego projektu, przeszedł prace konserwatorskie polegające na czyszczeniu i śrutowaniu pudła, prace spawalniczo-naprawcze pudeł wagonowych wraz z uzupełnieniem uchwytów, progów i lusterek, wykonano dla niego wzorowane na oryginalnych drzwi i okna.
W pojeździe odbudowano reflektory, wykonano malowanie takie jakie posiadał w latach 30. Wyremontowano także jego pantografy. Prace remontowe były przeprowadzane zgodnie z posiadaną przez Stację Muzeum dokumentacją techniczną i pod nadzorem Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zostały zrealizowane w ramach projektu pn. Stacja Muzeum – Renowacja i konserwacja taboru kolejowego i sfinansowane z dotacji celowej Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Pojazd przeszedł więc najpotrzebniejsze prace, które pozwolą na jego prezentację dla zwiedzających w przyszłości. Nie posiada natomiast aparatury elektrycznej, która pozwoliłaby kursować z pasażerami. Do takiej działalności konieczne byłoby także odnowienie wnętrza jednostki trakcyjnej. Być może takie prace uda się wykonać w przyszłości.
Więcej na temat elektryfikacji WWK w latach 30. i jednostek trakcyjnych EW51 można przeczytać
tutaj.