Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Na posiedzeniu 16 sierpnia 2023 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Formalnie ten dokument jest aktualizacją obecnego KPK, który obowiązywał do 2023 r.

– Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Trudno jednak mówić o nowym otwarciu, skoro w ramach nowego KPK realizowane będą inwestycje, których, z różnych powodów, nie udało się zrealizować do roku 2023.

Jak napisano w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury chodzi tu bowiem o realizację, w perspektywie do 2027 roku Priorytety perspektywy 2021-2027 to bowiem o:

• dokończenie prac na linii średnicowej w Warszawie
• dokończenie tunelu kolejowego pod Łodzią
• rozpoczęcie modernizacji linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk, której koszt zdążył od roku 2016 wzrosnąć przynajmniej sześciokrotnie (piszemy o tym tutaj)
• kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice – Zebrzydowice,
• kontynuacja prac na Rail Baltice od Białegostoku do Ełku i Trakiszek
• realizacja odwlekanej od lat budowy linii kolejowej Podłęże – Tymbark,
• modernizacja linii Skierniewice – Łuków
• modernizacja ciągu transportowego Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia, czyli linii 201. Te prace powinny się właśnie kończyć, tymczasem w ogóle się nie zaczęły

– Wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym 79 mld zł w zakresie perspektywy 2014-2020, 80 mld zł w zakresie perspektywy 2021-2027 oraz 11 mld zł w zakresie KPO – poinformowało Ministerstwo.

– Efektem realizacji inwestycji w ramach KPK 2030 będą szybie połączenia. Po raz pierwszy w historii na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będzie Centralna Magistrala Kolejowa oraz odcinek Ełk – Suwałki – granica państwa, stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica – czytamy w komunikacie resortu.

Ponadto do końca 2030 roku planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie pociągów elektrycznych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5