Na posiedzeniu 16 sierpnia 2023 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Formalnie ten dokument jest aktualizacją obecnego KPK, który obowiązywał do 2023 r.
– Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Trudno jednak mówić o nowym otwarciu, skoro w ramach nowego KPK realizowane będą inwestycje, których, z różnych powodów, nie udało się zrealizować do roku 2023.
Jak napisano w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury chodzi tu bowiem o realizację, w perspektywie do 2027 roku Priorytety perspektywy 2021-2027 to bowiem o:
• dokończenie prac na linii średnicowej w Warszawie
• dokończenie tunelu kolejowego pod Łodzią
• rozpoczęcie modernizacji linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk, której koszt zdążył od roku 2016 wzrosnąć przynajmniej sześciokrotnie (
piszemy o tym tutaj)
• kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice – Zebrzydowice,
• kontynuacja prac na Rail Baltice od Białegostoku do Ełku i Trakiszek
• realizacja odwlekanej od lat budowy linii kolejowej Podłęże – Tymbark,
• modernizacja linii Skierniewice – Łuków
• modernizacja ciągu transportowego Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia, czyli linii 201. Te prace powinny się właśnie kończyć, tymczasem w ogóle się nie zaczęły
– Wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym 79 mld zł w zakresie perspektywy 2014-2020, 80 mld zł w zakresie perspektywy 2021-2027 oraz 11 mld zł w zakresie KPO – poinformowało Ministerstwo.
– Efektem realizacji inwestycji w ramach KPK 2030 będą szybie połączenia. Po raz pierwszy w historii na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będzie Centralna Magistrala Kolejowa oraz odcinek Ełk – Suwałki – granica państwa, stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica – czytamy w komunikacie resortu.
Ponadto do końca 2030 roku planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie pociągów elektrycznych.