Wielka szansa przed bydgoską Pesą. Spółka złożyła jedyną ofertę w przetargu na dwunapędowe, spalinowo-elektryczne (tzw. hybrydowe) lokomotywy dla PKP Intercity.
Ponad pół roku temu
PKP Intercity rozpisało przetarg na dostawę 16 lokomotyw elektryczno-spalinowych (tzw. hybrydowych) wraz ze świadczeniem usług utrzymania. PKP Intercity chce kupić lokomotywy o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. O szczegółach specyfikacji
pisaliśmy tutaj, natomiast
wstępne trasy dla lokomotyw ujawniliśmy w tym miejscu.
Dziś (29 czerwca) otwarto oferty w postępowaniu. Jedyną propozycję złożyła Pesa. Polski producent zaoferował dostawę 16 lokomotyw za 554,7 mln złotych. To o kilka procent więcej, niż przewiduje budżet (516,8 mln zł brutto), co w sytuacji galopującej inflacji nie powinno dziwić. Żeby zaakceptować ofertę, PKP Intercity będzie musiało podnieść budżet na realizację projektu. Jeszcze nie wiadomo, czy tak się stanie.
Lokomotywy dwutrakcyjne, mogące kursować po liniach zarówno zelektryfikowanych, jak i bez sieci trakcyjnej to wciąż rzadkość na rynku kolejowym. Niedawno informowaliśmy, że
taki tabor trafi do Wielkiej Brytanii. Natomiast Pesa rozwija prototyp takiej lokomotywy już od kilku lat, a
w lutym tego roku rozpoczęła jazdy testowe.