Poseł Konrad Frysztak poprosił Ministerstwo Infrastruktury o podanie aktualnych parametrów linii nr 8 od Warszawy do Radomia. Okazuje się, że prędkości na linii wciąż znacząco odbiegają od projektowych. Do zrobienia jest sporo a do tego obowiązuje na niej sporo miejscowych ograniczeń.
Poseł Frysztak poprosił w interpelacji resort infrastruktury o wskazanie harmonogramu podnoszenia parametrów na odcinku Radom – Warszawa Zachodnia do prędkości 120 km/h i docelowej 160 km/h. Oczekiwał też odpowiedzi na pytanie o to pod jakimi warunkami ma się to stać.
Na większości linii radomskiej jeździmy 100 km/h
Wiceminister Andrzej Bittel przekazał informację, że z prędkością 120 km/h pociągi mogą jeździć tylko na odcinku Warszawa Okręcie – Czachówek Południowy. To około 25% odcinka linii do Radomia. Natomiast pomiędzy Czachówkiem a Radomiem, w tym na odcinku Warka – Radom, gdzie dobudowano właśnie drugi tor, pociągi mogą kursować z prędkością 100 km/h. Występuje bowiem problem z zasilaniem pociągów w odpowiednie wartości energii trakcyjnej. Przyznaje to ministerstwo.
– Prowadzenie ruchu pociągów z prędkością maksymalną 160 km/h możliwe będzie w 2023 r., po zakończeniu prac w zakresie modernizacji układu zasilania dla linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom oraz po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń dla podsystemu „Energia” w zakresie układu zasilania przez PKP Energetyka oraz przez PKP PLK dla pozostałych podsystemów – napisał Andrzej Bittel.
Jak informuje ministerstwo, umowy na modernizację istniejących i budowę nowych podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych na odcinku Warszawa Okęcie – Radom zostały zawarte między PKP PLK a PKP Energetyka w latach 2012-2013. Prace dla trzech obiektów zostały zakończone, natomiast obecnie trwają prace związane z modernizacją podstacji trakcyjnej Michalczew i Dobieszyn oraz budową podstacji trakcyjnej Grabów.
– PKP PLK przekazała do PKP Energetyka decyzje o pozwoleniu na budowę dla podstacji trakcyjnych Czachówek, Bartodzieje i Radom. Aktualnie PKP Energetyka wykonuje na ich podstawie projekty wykonawcze, a po ich opracowaniu przystąpi do realizacji robót budowlanych. Wszystkie prace w zakresie modernizacji układu zasilania powinny zostać zakończone do końca 2022 r. – poinformował Andrzej Bittel.
PKP Energetyka: dokładamy wszelkich starań, aby przyśpieszyć realizację inwestycji W nadesłanym do naszej redakcji komentarzu, PKP Energetyka informuje, że wszystkie prace na linii 8, za które odpowiada, realizowane są zgodnie z harmonogramem lub nawet przed ukończeniem okresów w nim przewidzianych.
"Umowy na modernizację istniejących i budowę nowych podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych na odcinku Warszawa Okęcie – Radom zostały zawarte pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka w latach 2012-2013. Ich realizacja została zaplanowana, zgodnie z zapisami kontraktowymi, w terminach liczonych od daty przekazania ostatecznych decyzji o pozwoleniu na budowę. W przypadku kabin sekcyjnych było to 18 miesięcy, modernizowanych podstacji trakcyjnych - 24 miesiące, nowo budowanych obiektów podstacji - 36 miesięcy. W 2012 r. PKP PLK podjęły decyzję o samodzielnym uzyskaniu pozwoleń na budowę dla m.in. 6 podstacji trakcyjnych na linii nr 8 (Czachówek, Michalczew, Grabów, Bartodzieje, Dobieszyn i Radom) oraz dla kabiny sekcyjnej Chynów. Dla pięciu obiektów (PT Czachówek, KS Chynów, PT Michalczew, PT Grabów, PT Dobieszyn, PT Bartodzieje) zostały nam one przekazywane przez zarządcę infrastruktury dopiero w okresie od lipca do października 2020 r. Dla PT Radom wciąż nie otrzymaliśmy dokumentów niezbędnych dla rozpoczęcia prac" - czytamy w oświadczeniu.
W przesłanym komentarzu PKP Energetyka oświadcza też, że dokłada wszelkich starań, aby przyśpieszyć realizację inwestycji na wspomnianej linii. „W trakcie pandemii nie zwolniliśmy tempa prac i każdy z etapów oddajemy wcześniej o kilka miesięcy. KS Chynów oddaliśmy 4 miesiące wcześniej. Zaplanowane terminy oddania pozostałych inwestycji zostały skrócone o: PT Michalczew i PT Dobieszyn - 8 miesięcy, PT Grabów – rok i 8 miesięcy, PT Czachówek – 9 miesięcy, PT Bartodzieje – 11 miesięcy. Dodatkowo, na prośbę PKP PLK, zbudowaliśmy tymczasowe zasilania drugiego toru na odcinku Michalczew – Radom, mimo, że nie wchodziło to w zakres umowy przyłączeniowej. Udrożniło to ruch na obu torach” – podaje PKP Energetyka.
ETCS i ERTMS
Poseł pytał także o planowane zawarcie umowę na montaż urządzeń ETCS/ERTMS na linii.
Znamy już wyniki przetargu w tym zakresie, gdzie oferty dwukrotnie przekroczyły budżet PKP PLK. – Zawarcie umowy planowane jest w marcu 2022 r. Termin realizacji zadania od zawarcia umowy wynosi 38 miesięcy z możliwością jego skrócenia o 4 miesiące – napisał wiceminister Bittel.
Czasami 100 km/h to za dużo
Poseł Frysztak poprosił także ministerstwo o wskazanie obowiązujących na linii ograniczeń prędkości. Z odpowiedzi wynika, że na linii 8 pomiędzy Okęciem a Radomiem jest obecnie aż 8 doraźnych ograniczeń prędkości. W trzech miejscach pociągi muszą zwalniać do 60 km/h, w dwóch do 40 km/h, w jednym do 80 km/h, w jednym do 20 km/h, jednokrotnie do 50 i 80 km/h. W większości przypadków chodzi o brak zachowania trójkąta widoczności, w dwóch przypadkach o wciąż trwającą przebudowę przejazdu kolejowego-drogowego. Większość ograniczeń ma zostać usunięta w pierwszym kwartale 2022, reszta w drugim kwartale przyszłego roku.