Nowe przystanki kolejowe, synchronizacja autobusów z pociągami, udogodnienia dla pasażerów, duża częstotliwość pociągów. 1 września w Tychach rusza długo wyczekiwana Szybka Kolej Regionalna.
Realizacja przedsięwzięcia, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, polegającego na uruchomieniu Szybkiej Kolei Regionalnej, ma na celu stworzenie nowej jakości usług komunikacyjnych i poprawę wizerunku obiektów kolejowych i w konsekwencji, zwiększenie udziału transportu publicznego w przemieszczaniu osób.
Nowa infrastruktura
Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejącego przystanku „Tychy Zachodnie” w rejonie ulicy Harcerskiej oraz budowa trzech nowych przystanków kolejowych: „Tychy Grota Roweckiego”, „Tychy Bielska” przy alei Bielskiej, „Tychy Lodowisko” przy ulicy Wyszyńskiego.
– Nowa infrastruktura została zrealizowana z myślą o wszystkich podróżujących. W celu ułatwienia dojścia poszczególne przystanki zostały połączone z ulicami: Harcerską, Bielską, Grota Roweckiego i Wyszyńskiego schodami i dogodnymi pochylniami, umożliwiającymi zejście. Dodatkowo zamontowano przeszklone windy, przeznaczone dla osób niepełnosprawnych – mówi Ewa Grudniok, rzecznik prasowy urzędu miasta Tychy.
– W celu umożliwienia dojazdu rowerzystów do peronów na przystanku „Tychy Zachodnie” zamontowano specjalne pochylnie i wiaty rowerowe. Wszystkie przystanki posiadają po dwa perony (za wyjątkiem końcowego przystanku „Tychy Lodowisko”, który jest jednoperonowy). Perony wyposażone zostały w oświetlenie, wiaty dla pasażerów, system monitoringu, informację pasażerską on-line, megafonizację, automaty biletowe – dodaje Ewa Grudniok.
Integracja kluczem do sukcesu
Dla potrzeb integracji transportu publicznego w mieście, w tym Szybkiej Kolei Regionalnej, zreorganizowano istniejący system autobusowo – trolejbusowy. Stąd nowe lokalizacje niektórych przystanków komunikacji miejskiej, zmiana rozkładów jazdy, dostosowanych do kursujących pociągów. Kolejnym atutem jest nowy rozkład jazdy wg którego pociągi będą kursowały średnio dwa razy na godzinę, sprawna obsługa pasażerów oraz wspólny system biletowy, umożliwiający podróż komunikacją autobusową i trolejbusową na terenie miasta, a następnie koleją do Katowic.
– Działania na rzecz rozwoju komunikacji w Tychach będą kontynuowane tak, aby można było uzyskać znaczący efekt w postaci komunikacji zbiorowej przyjaznej dla użytkownika, posiadającej nowoczesny tabor autobusowo – trolejbusowy, nowe przystanki kolejowe, nowoczesne węzły przesiadkowe i wspólny bilet – tłumaczy Ewa Grudniok.
– Miasto Tychy od wielu lat prowadzi działania na rzecz unowocześnienia systemu transportowego, zintegrowania wszystkich środków transportu publicznego. Jestem przekonany, że Szybka Kolej Regionalna będzie systematycznie zyskiwać nowych pasażerów. Liczymy też, że marszałek wywiąże się ze swoich obietnic i skieruje na linię Tychy - Katowice lepszy niż dotychczas tabor – powiedział Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.
Kampania reklamowa
Jak informuje Ewa Grudniok, w całej kampanii promującej SKR zostanie rzygotowanych 45 tys. ulotek informacyjnych i 45 tys. rozkładów jazdy, przy stacjach pojawią się tablice reklamujące kolej, a całość będą uzupełniać specjalnie przygotowane gadżety: kubki termiczne, breloczki, parasole czy długopisy z logo SKR.
– Oprócz tego informacje o projekcie pojawią się w ogólnopolskich i lokalnych mediach. Jeśli chodzi o założenia i cel kampanii to myślę jest jasny - zależy nam, by jak najwięcej osób korzystało z Szybkiej Kolei Regionalnej. Koszt: ok. 70 tys. złotych – kończy Grudniok.
Uroczyste otwarcie odbędzie się na przystanku „Tychy Bielska” 1 września o godz. 10:00. Dla pasażerów przygotowane będą rozkłady jazdy, ulotki informacyjne oraz gadżety promocyjne.