"Gazeta Wyborcza" przypomina problemy, które władze Sosnowca mają z nabyciem parowozu dla uczczenia sześćdziesięciolecia tamtejszej "kolejówki". Nieoficjalnie informacje wskazują, że wybór padł na lokomotywę Ty 51-133 ze skansenu w Chabówce.
Tym razem wybór kolosa, który byłby ozdobą Sosnowca podziwianą m.in. z okiem pociągów pasażerskich między stacją PKP a "kolejówką" (Zespołem Szkół Technicznych) postanowiono otoczyć w mieście ścisłą tajemnicą. - Na temat lokomotywy dla Sosnowca wolelibyśmy milczeć, dopóki nie zapadną ostateczne decyzje o przekazaniu maszyny - powiedział "Gazecie Wyborczej" Rafał Łysy, naczelnik wydziału promocji sosnowieckiego UM. Urzędnikom jeszcze dźwięczą w uszach echa wrzawy, jaką w sierpniu i wrześniu podnieśli mieszkańcy Łaz, których zaskoczyła decyzja PKP Cargo (właściciela większości zabytkowych parowozów w kraju) o przeprowadzce do Sosnowca parowozu Ty 45-421.
Według nieoficjalnych informacji "GW" Sosnowiec ma nabyć lokomotywę typu Ty 51 z Chabówki. Ja bym Sosnowcowi polecał z przekonaniem przepiękną polską lokomotywę Ol 49, sunęła po torze jak śliczna dziewczyna! Ale Ty 51 z Chabówki to też świetny wybór - ocenia Mirosław Szymański z fundacji Era Parowozów. To najcięższy typ parowozów wyprodukowany w Polsce.
W tym przypadku Szymański nie przewiduje protestów i zaznacza, że PKP Cargo darują swe lokomotywy na kilka lat i potem przyglądają się, czy gospodarze dbają o nie, jak należy. - Sama wartość handlowa złomu w parowozie to około stu tysięcy złotych. Niech młodzież w Sosnowcu udowodni, że zasługuje na swój parowóz i zrobi wszystko, żeby lokomotywy nie pocięto na żyletki - powiedział "Gazecie Wyborczej".
Więcej
Niektóre dane typu Ty 51:
Producent |
HCP  |
Lata budowy |
1953-1958 |
Układ osi |
1\'E |
Masa służbowa |
109,9 t + 79 t tender |
Masa pustego parowozu |
100,3 t + 31,5 t tender |
Długość parowozu |
14 860 mm |
Długość z tendrem |
23 025 mm |
Wysokość |
4648 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
9550 mm |
Moc znamionowa |
2160 KM (1588 kW) przy prędkości 70 km/h |
Maksymalna siła pociągowa |
24 000 kG |
Prędkość maksymalna |
80 km/h |
Typ tendra |
27D51 |
Ciśnienie w kotle |
16 at |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
242 m² |
Powierzchnia przegrzewacza |
85,6 m² |
Powierzchnia rusztu |
6,3 m² |
Średnica cylindra |
630 mm |
Skok tłoka |
700 mm |
Średnica kół napędnych |
1450 mm |
Średnica kół tocznych
|
850 mm |
|
Ĺšródło: Wikipedia