Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Ty 51-133 z Chabówki w Sosnowcu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Ty 51-133 z Chabówki w Sosnowcu?
"Gazeta Wyborcza" przypomina problemy, które władze Sosnowca mają z nabyciem parowozu dla uczczenia sześćdziesięciolecia tamtejszej "kolejówki". Nieoficjalnie informacje wskazują, że wybór padł na lokomotywę Ty 51-133 ze skansenu w Chabówce.

Tym razem wybór kolosa, który byłby ozdobą Sosnowca podziwianą m.in. z okiem pociągów pasażerskich między stacją PKP a "kolejówką" (Zespołem Szkół Technicznych) postanowiono otoczyć w mieście ścisłą tajemnicą. - Na temat lokomotywy dla Sosnowca wolelibyśmy milczeć, dopóki nie zapadną ostateczne decyzje o przekazaniu maszyny - powiedział "Gazecie Wyborczej" Rafał Łysy, naczelnik wydziału promocji sosnowieckiego UM. Urzędnikom jeszcze dźwięczą w uszach echa wrzawy, jaką w sierpniu i wrześniu podnieśli mieszkańcy Łaz, których zaskoczyła decyzja PKP Cargo (właściciela większości zabytkowych parowozów w kraju) o przeprowadzce do Sosnowca parowozu Ty 45-421.

Według nieoficjalnych informacji "GW" Sosnowiec ma nabyć lokomotywę typu Ty 51 z Chabówki. Ja bym Sosnowcowi polecał z przekonaniem przepiękną polską lokomotywę Ol 49, sunęła po torze jak śliczna dziewczyna! Ale Ty 51 z Chabówki to też świetny wybór - ocenia Mirosław Szymański z fundacji Era Parowozów. To najcięższy typ parowozów wyprodukowany w Polsce.

W tym przypadku Szymański nie przewiduje protestów i zaznacza, że PKP Cargo darują swe lokomotywy na kilka lat i potem przyglądają się, czy gospodarze dbają o nie, jak należy. - Sama wartość handlowa złomu w parowozie to około stu tysięcy złotych. Niech młodzież w Sosnowcu udowodni, że zasługuje na swój parowóz i zrobi wszystko, żeby lokomotywy nie pocięto na żyletki - powiedział "Gazecie Wyborczej".

Więcej

Niektóre dane typu Ty 51:

Producent HCP \
Lata budowy 1953-1958
Układ osi 1\'E
Masa służbowa 109,9 t + 79 t tender
Masa pustego parowozu 100,3 t + 31,5 t tender
Długość parowozu 14 860 mm
Długość z tendrem 23 025 mm
Wysokość 4648 mm
Rozstaw osi skrajnych 9550 mm
Moc znamionowa 2160 KM (1588 kW) przy prędkości 70 km/h
Maksymalna siła pociągowa 24 000 kG
Prędkość maksymalna 80 km/h
Typ tendra 27D51
Ciśnienie w kotle 16 at
Powierzchnia ogrzewalna kotła 242 m²
Powierzchnia przegrzewacza 85,6 m²
Powierzchnia rusztu 6,3 m²
Średnica cylindra 630 mm
Skok tłoka 700 mm
Średnica kół napędnych 1450 mm

Średnica kół tocznych

850 mm

Ĺšródło: Wikipedia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nielegalnie zniszczono zabytkową parowozownię

Warte uwagi

Nielegalnie zniszczono zabytkową parowozownię

Gazeta Stołeczna, 6 maja 2009 07 maja 2009

Parowozem do Bolesławca i do Trzebnicy

Pasażer

Parowozem do Bolesławca i do Trzebnicy

OKOKO, 8 października 2009 09 października 2009

Eksponaty odjeżdzają z Gryfic do Warszawy

Warte uwagi

Eksponaty odjeżdzają z Gryfic do Warszawy

Kurier Szczeciński, 10 maja 2010 10 maja 2010

Piękna Helenka w Kołobrzegu

Warte uwagi

Piękna Helenka w Kołobrzegu

Ziemowit Czerski, 31 maja 2010 31 maja 2010

Niespodziewane odkrycie podczas renowacji parowozu

Warte uwagi

Niespodziewane odkrycie podczas renowacji parowozu

Fundacja Era Parowozów, 14 października 2010 14 października 2010

Parowozem przez Galicyjską Kolej Transwersalną

Warte uwagi

Parowozem przez Galicyjską Kolej Transwersalną

NSMK, 5 maja 2011 05 maja 2011

Zobacz również:

Nielegalnie zniszczono zabytkową parowozownię

Warte uwagi

Nielegalnie zniszczono zabytkową parowozownię

Gazeta Stołeczna, 6 maja 2009 07 maja 2009

Parowozem do Bolesławca i do Trzebnicy

Pasażer

Parowozem do Bolesławca i do Trzebnicy

OKOKO, 8 października 2009 09 października 2009

Eksponaty odjeżdzają z Gryfic do Warszawy

Warte uwagi

Eksponaty odjeżdzają z Gryfic do Warszawy

Kurier Szczeciński, 10 maja 2010 10 maja 2010

Piękna Helenka w Kołobrzegu

Warte uwagi

Piękna Helenka w Kołobrzegu

Ziemowit Czerski, 31 maja 2010 31 maja 2010

Niespodziewane odkrycie podczas renowacji parowozu

Warte uwagi

Niespodziewane odkrycie podczas renowacji parowozu

Fundacja Era Parowozów, 14 października 2010 14 października 2010

Parowozem przez Galicyjską Kolej Transwersalną

Warte uwagi

Parowozem przez Galicyjską Kolej Transwersalną

NSMK, 5 maja 2011 05 maja 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5